Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1337310
Hej! Har en Volvo 245 - 91 som blinkers säkringen har börjat gå på 4 gånger dom senaste 2 dagarna. Har aldrig haft problem med detta innan. Det enda jag kan tänka på är olyckan jag var med om med bilen för ett tag sen. Körde av vägen & krockade i samband med det. Huven böjde sig, kofångaren fram gick sönder & höger strålkastare blev mosad. Bilen var iväg på lagning & allt funkade perfekt. Har kört bilen i ca en månad sen jag fick tillbaks den men problemet uppstod inte förrän nu. Så det känns inte logiskt att olyckan är orsaken. Jag kan inte heller hitta nån fukt eller vatten i nån blinkers heller. Tips på vad det kan vara?
Mvh Johanna
Senast redigerad av 1 Johanna109, redigerad totalt 0 gånger.
#1337313
Skulle väl tippa på att nån kabel som blivit skavd eller klämd i krocken.. du borde ju märka när den slutar att blinka om det är åt samma håll du blinkar så är det ju nån av den Sidans 3 blinkers som strular
#1337315
robinb3rgsten skrev: lör 14 sep 2019, 19:46 Skulle väl tippa på att nån kabel som blivit skavd eller klämd i krocken.. du borde ju märka när den slutar att blinka om det är åt samma håll du blinkar så är det ju nån av den Sidans 3 blinkers som strular
Lite svårt att veta för säkring går inte medan jag blinkar. Jag märker bara plötsligt att det inte går att blinka & då har säkringen gått
#1337363
Är det säkring 5 så går den till varvingsblinkersen och bältesvarningen också. Sedan kan det vara kopplat något "extra" också. Det är "15 ström" på den så det kan vara radio, slutsteg m.m.
#1337374
lennarte skrev:Är det säkring 5 så går den till varvingsblinkersen och bältesvarningen också. Sedan kan det vara kopplat något "extra" också. Det är "15 ström" på den så det kan vara radio, slutsteg m.m.
Har kollat upp det men det är bara säkringen till själva blinkers, det ligger inget annat på den, varningsblinkers funkar.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1337429
när man krockar kan de hända saker i rattstången av bara själva smällen utan att det märks speciellt väl. ta en tidd under kåporna och rör på kontakterna.
min -80 vart också smälld höger fram och efter tröskeln på höger sida. där gick rattstången (hållaren) av så ratten glappade i händerna, kändes inte så mycket först men sen när man såg att den var av så hängde den löst och drog i kablarna. är ju bara 4st skruvar så kan ju vara värt att kolla så inget hoppat ur och glappar.
#1337448
Frrla skrev: sön 15 sep 2019, 15:33 när man krockar kan de hända saker i rattstången av bara själva smällen utan att det märks speciellt väl. ta en tidd under kåporna och rör på kontakterna.
min -80 vart också smälld höger fram och efter tröskeln på höger sida. där gick rattstången (hållaren) av så ratten glappade i händerna, kändes inte så mycket först men sen när man såg att den var av så hängde den löst och drog i kablarna. är ju bara 4st skruvar så kan ju vara värt att kolla så inget hoppat ur och glappar.
Okej tack för tipset, ska kolla på det :)
#1337449
Du får nog följa sladdarna från blinkerslyktan på den krockade sidan och se att de inte är klämda eller skadade någonstans.. Kan ju vara vid reparationen som de kommit i kläm under framskärmen eller nåt sånt. Prata med verkstaden också, det känns som de kan ha missat nåt. Inte helt säkert att de delar den åsikten dock :-)
#1337520
Johanna109 skrev:Har kollat upp det men det är bara säkringen till själva blinkers, det ligger inget annat på den, varningsblinkers funkar.
Säkring 5 går till backljus kontakten också. Om samtliga lampor blinkar med varningsblinkers på är det inget fel vid blinklyktor eller kablage, det är samma kablar. Varningsblinkers får ström även frå säkring 9 (batteri ström "30") för att det ska fungera även om tändning inte är på (15).
Kabeln från säkring 5 går till kontakten för varningsblinkers (stift 15). Sedan går en kabel från stift 49 (varningsblinkkontakten) till stift 49 på blinkreläet. Från blinkleläet (stift 49A) går en kabel till varningsblinkkontakten (stift 49A) och fortsätter till blinkersspaken (stift 49A). Men, och här tror jag felet är. Det går även en kabel från blinkreläet (49A) till varningslampan för bältespåminnelsen och vidare till (och jordas) i bältesfästet. Prova att köra både med och utan bälte (med blinkers på), och prova att lägga i backen också. Kan vara väldigt ärgat och smutsigt på/vid växellådan. Jag har kolla på ett kopplingsschema till en Volvo 245 -91 på en sida som heter www.v8volvo.se men det verkar inte gå att länka från den
49 är ström till blinkreläet och 49A är alltså den "blinkande" stömmen från blinkreläet

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]