Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1337644
Rådlös skrev:Alla tips som du har fått här är beaktansvärda. Men det börjar bli rätt mycket Bosch-kopplingsnummer nu. Om du inte är familjär med dom så hittar du en tabell här: https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30574

OBS! Jag har inte kollat att den stämmer (om det nu går att göra det?) Men vi utgår från det i alla fall.
Joo, det stämmer bra på denna bil också. Dock vet jag inte hur denna lite gäller på dagens bilar. Ursprunget är ju mer ån 60 år gammalt.
Angående sidan jag angav som källa, om man tar bort "s" I https eller "kopiera länkadress" så kommer man in på startsidan. Sedan väljer du "Min samling av Volvo-litteratur". Där finns en mer eller mindre komplett samling av elschema till "våra bilar". Det kräver träning, träning och åter träning för att läsa dessa (nyare modellen) elschema, äldre typen är lättare. När du väl kommit in på rätt schema kan du ladda ner det och skriva ut och spara.
#1338777
Frrla skrev:när man krockar kan de hända saker i rattstången av bara själva smällen utan att det märks speciellt väl. ta en tidd under kåporna och rör på kontakterna.
min -80 vart också smälld höger fram och efter tröskeln på höger sida. där gick rattstången (hållaren) av så ratten glappade i händerna, kändes inte så mycket först men sen när man såg att den var av så hängde den löst och drog i kablarna. är ju bara 4st skruvar så kan ju vara värt att kolla så inget hoppat ur och glappar.
Jag har kollat runt rattstången och det ligger inga kablar i kläm eller liknande.
#1338780
lennarte skrev:
Johanna109 skrev:Har kollat upp det men det är bara säkringen till själva blinkers, det ligger inget annat på den, varningsblinkers funkar.
Säkring 5 går till backljus kontakten också. Om samtliga lampor blinkar med varningsblinkers på är det inget fel vid blinklyktor eller kablage, det är samma kablar. Varningsblinkers får ström även frå säkring 9 (batteri ström "30") för att det ska fungera även om tändning inte är på (15).
Kabeln från säkring 5 går till kontakten för varningsblinkers (stift 15). Sedan går en kabel från stift 49 (varningsblinkkontakten) till stift 49 på blinkreläet. Från blinkleläet (stift 49A) går en kabel till varningsblinkkontakten (stift 49A) och fortsätter till blinkersspaken (stift 49A). Men, och här tror jag felet är. Det går även en kabel från blinkreläet (49A) till varningslampan för bältespåminnelsen och vidare till (och jordas) i bältesfästet. Prova att köra både med och utan bälte (med blinkers på), och prova att lägga i backen också. Kan vara väldigt ärgat och smutsigt på/vid växellådan. Jag har kolla på ett kopplingsschema till en Volvo 245 -91 på en sida som heter www.v8volvo.se men det verkar inte gå att länka från den
49 är ström till blinkreläet och 49A är alltså den "blinkande" stömmen från blinkreläet
Ja, fick mig en tankeställare där när du nämnde bältesvarnaren... För den har inte funkat på ett bra tag.. Tyckte också att det verkade lite konstigt att en 16A säkring endast går till blinkers. Men både på "lathunden" på säkringsluckan stod det endast körriktningsvisare, detsamma i instruktionsboken.
#1338796
Om man "tänker till" lite, varningsblinkersen funkar på alla ställen, eller? I så fall kan det inte vara fel på lampor eller kablar dit. Då är felet vid knappen för varningsblinkersen, blinkersspaken eller bältesvarnaren. Dessa "saker" använder blinkersreläet. Eftersom du inte vet när säkringen "går" får du prova dig fram. Prova att köra utan bälte med blinkers på. Blinka åt båda håll och även nar du backar. Enligt mitt schema för - 91 års 240 ska backljuset också ligga på den säkringen. Använd inte varningsblinkersen eftersom den funkar utan säkring 5
Kolla om backljuset fungerar. Med eller utan säkring 5. Det är ett engelskspråkig schema så det kan skilja mot svensksålda modeller.
#1338809
lennarte skrev: tis 24 sep 2019, 15:47 Om man "tänker till" lite, varningsblinkersen funkar på alla ställen, eller? I så fall kan det inte vara fel på lampor eller kablar dit. Då är felet vid knappen för varningsblinkersen, blinkersspaken eller bältesvarnaren. Dessa "saker" använder blinkersreläet. Eftersom du inte vet när säkringen "går" får du prova dig fram. Prova att köra utan bälte med blinkers på. Blinka åt båda håll och även nar du backar. Enligt mitt schema för - 91 års 240 ska backljuset också ligga på den säkringen. Använd inte varningsblinkersen eftersom den funkar utan säkring 5
Kolla om backljuset fungerar. Med eller utan säkring 5. Det är ett engelskspråkig schema så det kan skilja mot svensksålda modeller.
Ja, varningsblinkers funkar överallt. Ska kolla bältesvarnaren & backljuset. Återkommer med svar, tack för tipset!
#1338843
Det bör kanske påpekas att det finns två bältesvarningslampor. Dels den stora som sitter i konsolen framför växelspaken, dels en liten som sitter ovanför askkoppen bak (mellan stolarna). Ovanför den sistnämnda bältesvarningslampan sitter även en lampa. Kolla så att även den lyser. Gör den inte det får du kolla både kablarna och lampan till både den och bältesvarningen.

/Håkan
#1342631
Har kollat alla bältesvarnare, varningsblinkers osv. Men fick tips av en kompis om kablaget till skärmblinkersen, har dock inte kollat det än men jag kom av mig i sökandet då säkringen helt plötsligt slutade att gå utan förvarning.

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]