Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wagne
#1337053
har en 240-88 med b230f som inte vill starta
började 1km från den godkända besiktningen den dog, visste att den tändkabeln till fördelaren hade glappat ur dagen innan så ryckte den och såg den var av. gick till biltema och köpte ny. hoppade igång och dog sen efter 10 sekunder sen var den stendöd. sen när man bogserade bort den gick den inte igång heller(på morgonen). senare under dagen så gick man ut på rasten provstartade och den startade var igång i 3 min kanske innan man stängde av den igen.

startade den och skulle köra hem kom 5m innan den dog pillade lite på tändkabeln han startar och kör 100m dör pillar lite och han startade igen körde 1 mil innan han dog vid belastining sen efter det var han tvärdöd. kommer hem och gnista fanns men var lite dålig bytt alla tänddelar, bytte bränslepumpsrelä för det kunde gå rätt ofta enligt tidigare ägare.

startar ändå inte kollat så spridarna öppnar och stänger, den får sås har gnista och åtminstone hyfsat komp, går på startgas

den kan hoppa igång och vara igång i nån minut eller lite mer om han har stått och vilat upp sig

är över 3/4 tank så ska ej vara den där pumpen i tanken

alla tips uppskattas
Användarvisningsbild
av Frrla
#1337074
mät (provbyt) tändspolen. haft samma bekymmer på 2 av mina bilar. dom kan hamna rätt långt utanför toleransvärdena och ändå gå problemfritt och ibland är de ok och ändå så blir det såhär. verkar bero på temperatur och om det glappar i dem.

mät även så du har konstant 12v fram till spolen.
av Rådlös
#1337084
Ja, bränslerelaterat om den går på startgas så länge det finns gas, men inte på bensin ur tanken. Men ändå känns det lite som även ett tändningsfel. Ett glapp någonstans?
Du säger -88. Är det en tidig eller sen 88? Om det är en sen 88, uttagen och levererad efter halvårsskiftet 1988, så har du felkodlampa, vevaxelgivare, fast monterad fördelare (går inte att ställa tändningen för hand, Lambdasonden nere under bilen nära katalysatorn m.m. Systemet heter då LH 2.4. (Försök läsa ut eventuella felkoder om du har en LH 2.4)
Har du en tidig 88 så har du en Hallgivare i fördelaren, Lambdasonden i grenröret, ingen felkodlampa. Systemet heter LH 2.2.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]