Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1337026
ja har fixat ihop en b23e kanske du sett på forumet jag skrivit om tidigare? det är så himla mycket mätande och tjorvande så man blir mörkrädd om man ska görat "ordentligt" och ändå så misslyckades jag med 1ans cylinder på 23an tydligen. kolven glappar så man hör hur den dansar magdansen där inne ibland, och så syns det på stiftet att den tar olja, och hoppar å vandrar på tomgången hela tiden. lite ryckig på låga varv, typ upp till 1200rpm. sen behöver jag en extern oljefälla, delvis pga detta, och om man blir lite pigg med högerfoten för länge så börjar vilken rödblockare som helst käka mer vevhus-ångor som kväver den (syns väldigt tydligt på bredbandslamdan)...
så jag är inte så överlycklig på att pilla på med motorer på ett tag nu. det får bli framöver om man får mer tid över hemma i garaget och allt annat börjar funka som det "ska" :)

Den här gamla 21an ska få den omgivande metallen fixad så den får köras lagligt på vägarna ett par år och piskas ihjäl på isen av min kära sambo som knappt vågar gasa över 4tusen. har en portad och planad 530 topp med enkelförgasare, extraktor, kamaxel på en original 23 bottendel med lättat svänghjul å hårdare bättre koppling som ska i min isbil som är TOTALT sopslut och helt rensad i övrigt och måste tas på trailer :)
Därför det vore ganska bekvämt att få genom hennes räser så man slipper en massa flamsande med bilar hit och dit. Å i övrigt så saknas ju tiden att hålla på, då blir det aldrig någon körning istället.... :P
av osla
#1337100
jag "renoverade" själv en 23 förra sommaren, böt alla lager och ringarna. honade loppen med biltemas honingsverktyg på skruvdragaren, en cylinder visade sig hade skurit så tog kolv från en annan 23 jag rivit, och körde mer med honarn i den cylindern, när jag kollade ringgapet så tror jag alla utom den cylindern hade ringgap på typ 0,35-0,40, den skurna cylindern låg på 0,6 i ringgap. men bultade ihop den, med dubbla blockpackningar för kompsänkning (förgasar turbo) och det är den rödblockare jag har sett som gått så jämt och fint på tomgång, faktiskt tyst också och den går hur rent och fint som helst, men ser förjävlig ut. och då mätte jag ingenting, utom då ringgap. så inte är dom så känsliga
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]