Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke244
#1335734
Har en B230F från -88 i min -84 det sitter en kat på den men kablarna är klippta till lambdan vid katten, om jag fattar det hela rätt så behöver inte jag ens den på bilen även om motorn är nyare än bilen. Det sitter en lambda på grenröret räcker inte den?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1335763
Det behövs bara en lambda. Så är den i grenröret inkopplad så ska det räcka så. Om bilen omregistrerad med den motorn så lär du ha katalysatorn kvar.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1335782
Om den är reggad med en nyare motor ska den väl uppfylla alla krav som gäller motorn? Så isf bör den ha både lambda och kat
av Micke244
#1336669
har fått svar på denna fråga från transportstyrelsen om detta! om bilen är typad med en motor som har kat så ska den sitta oavsett om kablarna är klippta eller inte, så fatta jag dom! svaret från transportstyrelsen: Bilen ska uppfylla dom krav som den såg ut när den registreringsbesiktigades vid motorbytet, så hade den katalysator då så skall katalysatorn sitta där.
av Volvosson
#1336890
Hakar på denna tråden med en liknande bil.

Känner till en 240 - 84 som har kvar ursprunglig motor B23 A.
Denna förgasarmotor har för länge sen blivit konverterad av
en Volvoverkstad och då fått en eftermonterad katalysator.
Då gjordes en regbesiktning och det fördes tydligt in i system
och registerhandlingar att bilen är konverterad till katalysator.

Antar att man inte kan ta bort katalysatorn på denna bil ?

Förgasarmotor och katalysator är en mycket ovanligt kombination.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1336932
Är det infört i registreringsbeviset att den ska ha katalysator så lär den ju sitta där. Det är dock inte säkert att den måste fungera. Men lite fundersam till varför man gjort den modifieringen?
av Tilly
#1336950
Lambdasonden behöver ju fungera för att B230F-motorn skall gå ordentligt. Däremot är det ju inget bilprovningen specifikt kollar. Och man har bara en. Sitter det två så beror det på att motor och avgassystem är ett hopplock från olika bilar och årsmodeller.

Angående den andra nämnda bilen med B23A och katalysator så sålde Volvo katalysatorsatser även till äldre bilar på 80- och 90-talet. De finns med i de gamla Volvokatalogerna. I satsen ingick även värmesköldarna runt katalysatorn för att inte bränna upp underredet då katalysatorn kan bli rätt varm. Eftersom det inte finns någon lambdasond på dessa bilar så blir inte reningen lika bra som på "de riktiga" katalysatormodellerna men ändå betydligt bättre än att inte ha något alls.
av Volvosson
#1336982
Den där katalysator-satsen som gick att montera på vissa förgasarmotorer,
togs fram ungefärligen när det blev krav på katalysatorer på alla nya bilar.

Då fick de miljömedvetna ett alternativ till att köpa ny bil med katalysator.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1337027
ändrades utsläpps-kraven om man hade katalysator på en förgasarbil? funderar nämligen på att sno ett avgassystem från en sådan bil men vill ju inte åka dit på det i framtiden om man säger så... :/

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]