Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nolster
#1332516
Vi luftade bromsarna efter lite mek med främre bromsok. När vi skulle öppna liftningsnippeln på höger bakhjul gick den av den sticker ut lite så vi har försökt med 5-56 och en tång men det går inte. Har ny nippel redo.
Har ni, volvoälskare, något förslag på vad vi ska göra?
FEA7D27F-DD06-47EA-90BB-92D18B1D3CE0.jpeg
FEA7D27F-DD06-47EA-90BB-92D18B1D3CE0.jpeg (445.99 KiB) Visad 4617 gånger
C6F724D8-EC1E-444E-B535-7F0680104D74.jpeg
C6F724D8-EC1E-444E-B535-7F0680104D74.jpeg (559.23 KiB) Visad 4617 gånger
#1332539
Det beror på vad du har tillgång till för verktyg. Om den gick av satt den antagligen ordentligt fastrostad.

En variant om den sticker ut tillräckligt mycket är att lägga en lagom stor mutter över och svetsa fast - och inte snåla med svetsen, det ska bli glödgat. Akta så du inte svetsar fast muttern i oket bara. Har du gassvets kan du värma den glödande innan, så kan du vara lite mer försiktig när du svetsar fast muttern. Värmen brukar göra att den lossnar relativt lätt och muttern gör att du kan få tag i den.

Har du ingen svets blir det lite svårare. Jag har aldrig lyckats skruva ur en fastrostad avdragen nippel utan då blir det till att borra med så stort borr du vågar utan att skada gängorna i oket, och sedan pilla bort resterna. Det gäller att borra rakt och i centrum. Det kan underlätta om du slipar/filar ytan plan. Det är ju ett hål i nippeln så borret centrerar bra, men är ytan ojämn hjälper det inte.

Sista utvägen är att byta bromsoket.
#1332543
Om man vill förebygga sådana problem så droppar man lämpligen lite olja på alla luftnings- och rörnipplar t.ex. då man skiftar från sommar- till vinterdäck. Det tar inte en minut och sparar en massa bekymmer på sikt
#1332556
Kan inte säga mer vad gäller o få lös skiten. Men i förebyggande syfte la jag på lite koppar pasta på nippelens gängor. Bara på gängorna de gängor som stack upp över okets yta la jag på lite tunnflytande tecktyl elller lliknande var noga med o täcka gängorna. Sedan när allt är klart (åtdraget) tog jag lite rostlösning i nipplarna. Sen en viktig detalj gummihattar dit nya. Hålla koll på dem så de ej torkar sönder o försvinner. Går även o lägga litet siliconfett på dem utan på. Det här har funkat för mig i alla år. Lycka till.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1332565
stöter man på rostiga nipplar som är så bortgågna att man måste ta en tång för att få tag i dem så är värme och hammare på oken med 5-56 (eller något) för att kyla själva nippeln en väldigt bra väg att gå. hade enormt rostiga nipplar som såg ut att ramla av av själva anblicken. men jag fick loss alla. nu är det upp till näste ägare att byta ut dem. men loss kommer dom förmodligen igen utan större bekymmer de närmsta åren :)
#1332602
eftersom det är fram du grejat så bör det inte var någon luft i systemet, så då kan du nog låta den vara där den är.
om du nu vill byta så mycket bromsvätska som möjlig så kan man släppa på slangen/röret närmast oket o lufta där, egentligen så räcker det med att bara låta det självrinna en stund.
ev även trycka tillbaka kolvarna en bit med så får du bytt mer vätska, men nu ökar risken för luft i systemet.
#1332630
Larslars skrev:eftersom det är fram du grejat så bör det inte var någon luft i systemet, så då kan du nog låta den vara där den är.
om du nu vill byta så mycket bromsvätska som möjlig så kan man släppa på slangen/röret närmast oket o lufta där, egentligen så räcker det med att bara låta det självrinna en stund.
ev även trycka tillbaka kolvarna en bit med så får du bytt mer vätska, men nu ökar risken för luft i systemet.
Håller med här, har inte behållaren varit tom ska det inte vara problem.
Annars finns idag "sossialistborr", alltså borr som är "vänstervridna" som om du använder sådana (borrmaskinen måste gå baklänges) kan gänga ut den avbrutna skruven när du borrat en bit ner. Eller i detta fall nippeln, du måste dock borra rakt. Och inte längre och inte längre ner än var gängan är. Borrar du längre, kan du förstöra anliggningen och nippeln håller inte tätt. Om du köper en ny nippel så mäter du gängan och borrar inte större än "kärnan". Alltså inte större det skulle vara om du skulle gänga hålet, t.ex M6 gänga borrar du med 5mm borr (tror det kan vara M6 i oket)
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]