Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1331829
Hej!
För nån dag sedan på od'n av i 245an. Jag har gamla utförandet av m46an så därav har jag oxå en knopp med skjutknapp.
När man ska "lägga i" od'n så lyser lampan ungefär en halv sekund väldigt svagt och slocknar sedan igen, man kan upprepa det hur många gånger som helst och det händer samma sak.
Har dock upptäckt att om man trycker in skjutknappen samtidigt som man "skjuter" den så lyser lampan mycket starkare, fick slocknar den efter en halv sekund ändå. Så vad tror ni det är för fel? Jordfel av nåt slag eller dålig solenoid? Eller kan hela od-klumpen ha rasat?
Tacksam för svar, skulle vara bra att få ordning på det snarast då man är lite trött på att varva 3500 i 80-90kmh. Mvh.
#1331896
Det sitter ett relä någonstans. Om du har motorn avstängd, tändning på och 4-ans växel i ska du kunna höra det "klicka" någonstans bakom plasten under instrumentbrädan. Det ska också höras från solenoiden under bilen bak på växellådan. Eftersom lampan bara lyser svagt tror jag att du har dålig kontakt i något kontaktstycke före solenoiden. Lampan sitter på samma stift på reläet som solenoiden och som du beskriver det tyder det på något sådant. E på schemat nedan är ett kontaktstycke som sitter under bilen, någonstans vid växelspaken.
https://www.google.com/search?q=elschem ... 8ML9aPT69M:
Tror detta schema är rätt, på min 740 med tryckknapp är det fler (8 stift) anslutningar på reläet
#1331933
@lennarte Gick ner i garaget alldeles nyss för å leta efter ett relä som du sa, tröck på skjutknappen å vipps så funkar den som förut. Förstår verkligen ingenting men när man använder knappen å aktiverar od'n så klickar ingenting förutom knappen, inte ens med örat emot mittpanelen på instrumentbrädan. Men har du nån förklaring på detta?? Mvh
av Amarace
#1331939
Finns inget relä!
All ström går genom skjutknappen till solenoiden genom växellägesgivaeen. Lampan är paralellkopplad med solenoiden, så jäklas lampan är det ett elektriskt fel, knapp, eller mer troligt kablaget som går upp i spaken, brukar kunna bli brott från spaken och nån dm från den
av Amarace
#1331942
Prova även att trycka spaken åt höger när fyran är i, givaren kan bli glapp så den inte riktigt fungerar.
av Amarace
#1331968
Det kan det säkert vara. Enda sättet att veta är att du mätar dig fram till felet om det inte syns öppet.
#1331973
Det sticker ut ca 2mm av ren koppar från den skarvade tråden, dom har använt en "krympskarv" så det ser ut ungefär som om kabeln glidit ut ca 2mm. Borde man göra om den skarven eller vad tycker ni? Verkar den suspekt? (Vill även tillägga att skarven består av en kabel som är skarvade med 2 st andra kablar, så den går frpn att vara en kabel till 2 kablar med hjälp av skarven) mvh
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]