Sida 1 av 1
245 -78 släpvagnskontakt och bakljus
Postat: tor 08 aug 2019, 10:23
av Frrla
Har en kabel som kommer framifrån bilen någonstans på vänster sida som är till parkeringsljus till släpvagnskontakten.
Denna har jag inte längre ström på.
Någon som vet vart jag ska börja felsöka?
Alla säkringar i A-stolpen är hela och har mätt att det är kontakt.
Re: 245 -78 släpvagnskontakt och bakljus
Postat: tor 08 aug 2019, 17:34
av lennarte
Original så kopplades denna kabel in på en säkring som får ström med "tändning på". Detta för att inte "störa" glödtrådsvakten (den som kollar att glödlamporna är hela)
Re: 245 -78 släpvagnskontakt och bakljus
Postat: tor 08 aug 2019, 19:24
av Frrla
Går den genom en säkring, via tändningslåset och raka vägen bak alltså?

Re: 245 -78 släpvagnskontakt och bakljus
Postat: tor 08 aug 2019, 20:36
av lennarte
Ja, typ. Det gjordes på lite olika sätt "på den tiden" men om man köpte en original "monteringssats" så stod det vilken säkring man skulle använda. Samma med bromsljuset, det går en kabel ända fram till bromljuskontakten av samma anledning.
Re: 245 -78 släpvagnskontakt och bakljus
Postat: tor 08 aug 2019, 21:46
av Amarace
Original ledningssats ska inte kopplas på tändningen, ljus måste ju fungera utan att tändningen är på.
Original ska grå ledning (ljus) kopplas på ena säkringen för parkeringsljus, den blåröda på bromsljuskontaktens "ut" (har för mig den är blåröd också) och sedan var det en grov röd som skulle direkt på kopplingsplinten vid batteriet, med en hängsäkring just efter.
Själv brukar jag sätta ett relä som matas av den grova plusledningen, och sedan använda parkering som styrström, och mata dragets kontakt med reläts utgång, då har man bra spänning och man påverkar inget i bilen.