Sida 1 av 2
Rätt Tändstift B23E
Postat: tor 01 aug 2019, 14:51
av SEA
Funkar dessa bra i en B23E? Har en 245:a från -83.
Läste slarvigt vid inköp och såg sen att dessa var avsedda för B23A & B23ET som närmst...
Re: Rätt Tändstift B23E
Postat: tor 01 aug 2019, 14:52
av SEA
BB27C812-0632-47B8-BB5B-68F7584382B4.jpeg (523.43 KiB) Visad 3624 gånger
Re: Rätt Tändstift B23E
Postat: tor 01 aug 2019, 20:09
av trollerolle
Hej
Passar gör dom, men rätt artikelnummer är 273596. Det som kan hända är att du kommer att kunna uppleva ryckig gång när motorn blir extremt varm, vid långkörning t.ex. Detta beror på att det s.k värmetalet är olika på stift till förgasarbilar och bilar med insprutning.
Re: Rätt Tändstift B23E
Postat: tor 01 aug 2019, 20:36
av SEA
Ok, så jag bör byta?
Är inte B23ET också en mekanisk insprutare fast med turbo?
Re: Rätt Tändstift B23E
Postat: fre 02 aug 2019, 01:09
av Amarace
Nä, B22Et är en Turbo med Motronic elektronisk insprutning.
Re: Rätt Tändstift B23E
Postat: fre 02 aug 2019, 08:42
av lennarte
De är ett högre kompressionsförållande på E motorn än A och ET vilket gör att vid (normal) körning behövs ett "kallare" tändstift. På dom flesta tändstift så överlappar värmetalalen varandra så det brukar funka ganska bra även med "fel" tändstift. Du får kolla på dom lite då och då och se om dom blir överdrivet vita på isolatorn. Då får du en kortare livslängd på dom och kan få "ryckningar" vid belastning.
Re: Rätt Tändstift B23E
Postat: fre 02 aug 2019, 11:53
av SEA
Kanske bör sätta i de gamla ngk-stiften (bp6es) igen då? Va ju inte särskilt slitna, ba nåt år gamla. Eller bör man köra Volvo-original när det gäller stift?
Re: Rätt Tändstift B23E
Postat: fre 02 aug 2019, 12:59
av lennarte
Volvo original tändstift är (var?) Bosch. Jag har provat olika tändstift under åren på min 745 med 159 hk B234F motorn "ombyggd" till etanoldrift och bäst har den faktiskt gått på Biltemas Brisk tändstift (tillverkas i Tjeckien har jag för mig). Just nu kör jag dock på original Volvo tändstift (köpte på VParts i samband med annat) och det verkar funka. Har bara kört c:a 200 mil ännu. När jag körde på NGK fick jag byta till "ett snäpp" kallare (från 6 till 7). På dom som rekomenderas (6) blev porslinet alldeles krit vitt och den började missa vid fullgas
Hur ser dina gamla töndstift ut?
Jag tror att Brisk har fler tändstift än vad typ NGK har mellan två givna värmetal. Alltså där NGK har 2 tändstift (typ 6 och 7) har Brisk kanske 4 (typ 18, 19, 20 och 21). Ja körde på Brisk 19. Detta tändstift rekommenderades till endast B234F motorn av Volvos motorer i deras katalog (rödblockmotorerna)
B234F motorn har ungefär samma kompressionsförållande (10:1) som B230E har. Har inte kollat detta nu så jag kan ha fel, men då är det nog någon som rättar mig

Re: Rätt Tändstift B23E
Postat: fre 02 aug 2019, 13:06
av SEA
Ser ut såhär image.jpg (330.99 KiB) Visad 3549 gånger
Re: Rätt Tändstift B23E
Postat: fre 02 aug 2019, 20:00
av lennarte
Kontrollera och ställ in rätt avstånd på dom gamla och lämna tillbaka dom du köpt.