Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEA
#1330172
Nu hade jag redan satt i de ”felaktiga” volvostiften så svårt att lämna tillbaks 😬.
Men jag upplever bara positiva saker hittills, mycket jämnare gång, mjukare gång, piggare vid gaspådrag... kan det stämma att nya stift gör sån skillnad när de gamla knappt var slitna och det dessutom är fel sorts stift? Bytte dock fördelarlock samtidigt så det kan ju vara det som gör skillnaden också...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1330196
Kan vara elektrodavståndet, kollade du avståndet innan du monterade dom? Nya tändstift "ställs" i maskin men biltillverkare kan ha olika (beroende på olika orsaker) avstånd. På äldre tändsystem är det ofta 0,7 mm, men på modernare system rekommenderas ofta 1,1 mm. Det senare måttet är vad ett utslitet stift har i der äldre systemet. Ju större avstånd du har på tändstiftet desto kraftigare gnista får du, men det blir större belastning på tändsystemet. Vilket gör att gnistan ibland uteblir vid belastning, typ vid acceleration.
av SEA
#1330203
Nej, kollade inte innan montering tyvärr... har för mig att jag läst att B23E ska ha 0,7-0,8 som avstånd. Kanske gäller alla gamla Volvos?
av SEA
#1330495
Jag tog ut de ”felaktiga” (de var rejält kritvita) och gjorde rent samt justerade gapet på de gamla (som var av ”rätt” sort) och satte i dom. Ingen tvekan om att bilen gick bättre med ”fel” stift. Inte natt och dag såklart men ändå tydligt för mig som känner bilen väl. Vad gör man då? Inte bra att dom blev sådär vita om jag fattat saken rätt. Skulle vilja hitta några som går lika bra men med rätt värmetal...
av SEA
#1330831
Har fortsatt experimentera med stiften fram och tillbaka och den går helt klart bäst på ”fel” stift/Volvo-stiften. Skillnaden jag kan se är att Volvo stiften mäter 0,7 och NGK stiften justerade jag till 0,8 eftersom det är det dom ska va från fabrik. Instruktionsboken och skylten under huven på bilen säger 0,7-0,8. Ska man tro att det är 0,7 som gör att bilen går bättre med Volvo-stiften eller kan det vara något annat med ett stift som gör stor skillnad?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1331323
Om det är något annat som inte är 100% riktigt (t.ex gamla tändkabllar) så kan motor gå bättre med ett mindre avstånd på stiften. Ju större avstånd på stiften desto bättre gnista, men desto större belastning på resten av tändsystemet och desto lättare att få överslag nägonstans
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]