Sida 1 av 1
Byte av bromssköld
Postat: mån 22 jul 2019, 12:16
av volvo i norr
Har nu köpt nya bromssköldar av märket Klokkerholm som ska bytas ut mot de gamla rostiga. Gäller framhjulen på min 240 -90
Hur mycket måste tas lös för denna operation?
Några specialverktyg?
Antar att både bromsoket och centrummuttern ska bort? Isåfall vilka verktyg gäller för dem?
Vore tacksam för lite vägledning av Er
Bra att veta innan jag river ner och gör bilen obrukbar
Re: Byte av bromssköld
Postat: mån 22 jul 2019, 18:07
av lennarte
Vad gäller verktyg behövs inget"special". Men det beror på vad för verktyg du har. 3/4" hylsnyckel sats och momentnyckel för 35 kg (tror jag det är) har kanske inte alla hemma. Momentnyckel kan man undvara om man är van att "dra åt" men inte annars. Har du ABS-bromsar kan det vara svårt att "pilla ut" givarna (kanske inte behövs) men annars är det inget svårt jobb. Lossa centrummuttern innan du hissar upp bilen (36mm 3/4" hylsa). När hjulet är av lossar du bromsoket och hänger det åt sidan, sedan skruvar du ut centrummuttern och "lirkar" försiktigt ut bromsskiva med nav och lager. Hjullageret är en enhet och ska inte delas på så var försiktig. Har du ABS så sitter det ett kugghjul på baksidan navet som kan behövas "knacka rent" från rost annars sitter skölden med 3 skruvar åtkomlig nu. Och nu kan det svåra arbetet börja, skruvarna kan vara svårt rostskadade och svåra att få loss. Kan även gå av med medföljande problemm. Annars är det ett lätt jobb
Re: Byte av bromssköld
Postat: mån 22 jul 2019, 20:27
av rd350
240n hade alltid koniska lager, där behövs ingen momentnyckel. Skölden består dock av två delar vilket är lätt att missa när man beställer delar. Det sitter en innre mindre sköld som ett extra skydd för lagret/packningen. Glöm ej denna den är alltid upprostad.
Re: Byte av bromssköld
Postat: tis 23 jul 2019, 09:54
av lennarte
rd350 skrev:240n hade alltid koniska lager, där behövs ingen momentnyckel. Skölden består dock av två delar vilket är lätt att missa när man beställer delar. Det sitter en innre mindre sköld som ett extra skydd för lagret/packningen. Glöm ej denna den är alltid upprostad.
Alltså samma som dom äldre modellerna ?? Trodde dom fick samma som 740 i slutet å -80-talet, dom "fick" ju en massa annat.... Har faktiskt aldrig ägt en 240, och inte jobbat med någon sedan jag slutade som bilmek -85. Bra med forum så man altid kan lära sig något nytt

Re: Byte av bromssköld
Postat: tis 23 jul 2019, 11:44
av rd350
Nej, dom hade koniska hela tiden, dock två olika dimentioner. Runt -76 77 nån gång blev det lite grövre.
Re: Byte av bromssköld
Postat: tis 23 jul 2019, 22:45
av Amarace
81 kom grövre lagren då navtappen blev grövre.