Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1326018
Hej!
Jag har problem med min Volvo 245 årsmodell 1990, B230F och M47. Problemet är att det smäller/dunsar rätt högt från bakvagnen när jag kör över ett gupp eller en hålighet med bilen, och bakvagnen känns väldigt hoppig i allmänhet. Kör jag över ett väldigt skarpt gupp kan hela bakvagnen studsa ett par-tre gånger och samtidigt låta illa.

Jag har bytt momentstagsbussningar, bärarmar med bussningar, stötdämpare, fjädrar och nedre fjäderskålar bak. Minnet kan svika mig men jag vill minnas att jag inte hade detta problem innan jag bytte alla dessa delar i vintras. Men jag kan som sagt minans fel. En teori var att jag inte hade dragit åt några skruvar ordentligt och så var det när jag kröp under bilen och kollade igår, men likförbannat kvarstår problemet. Det låter inte lika illa länge. TIdigare small det, nu är det mer ett dunsande.

Vad är det som kan vara fel? Måste jag byta något mer eller har jag satt dit några dåliga delar? Näst på listan står att byta övre fjäderskålar då de är rätt rostiga. Därefter blir det till att byta stödlager som en del har tippat på kan var det som orsakar problemen, men jag vete fasen om det är så. Det skadar inte att byta i all fall, även om det är rätt drygt.

Om det fortfarande inte har löst sig efter dessa byten så är det enda kvar att byta i bakvagnen tvärstagsbussningar och knutkors på kardanen. Sen är allt bytt vad jag kan komma på.

Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!

/Felix
av kombikummu
#1326147
Studsigheten kan bero på fjädrarna. Har man "förstärkta" fjädrar så kan bilen upplevas som hoppig. Dåliga stötdämpare, feltemas?
Oljudet skulle ju kunna komma från avgassystemet om det hamnat för nära bakaxeln exempelvis. Kolla upphängningens gummin.
Bytt de stora bussningarna i bakaxeln? Det finns polyurethan och (numera) lösa hylsor.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1326384
Bakfjädrarna är "orginal" till Volvo 245 från KL-Racing. Dessa: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/fj ... dard-.html. Stötdämparna kommer också från KL-Racing. Men ja, det kan ju vara så att de nya grejerna gör att bakvagnen blir hård.

De stora bussningarna är bytta, om de menar de som sitter bak på bärarmarna. Det är vanliga gummibussningar från KL-Racing.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1326596
Här är en video där jag framkallar missljuden och visar hur bakvagnen studsar. Jag har även filmat hur bakaxeln rör sig vid gaspådrag.

av kombikummu
#1326599
Med nya momentstagsbussningar borde inte bakaxeln vrida sig sådär tycker jag.
Ser ut att vara hårda och höga fjädrar. Vad är det för stötdämpare?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1326719
Det mesta och det värsta löste sig faktiskt idag efter byte av de övre fjäderskålarna. Den ena av de gamla skålarna var helt okej men den andra var nästan obefintlig. Nu studsar inte bilen och det låter inte alls lika illa. Men jag tror fortfarande att stödlagret behöver bytas, fast det är inte akut. Nu går det i alla fall att köra bilen utan att det låter som att bakaxeln ska hoppa av hela tiden.

Det är sådana här stötdämpare: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ga ... _260-.html. Fjädrarna är nog lite hårda och höga. Bakvagnen ser ut att vara lite högre än den var tidigare och bilen är lite hård baktill, men det låter inte illa eller studsar längre. Jag insåg också att jag har vridit momentstagsbussningarna åt fell håll vilket gör att gummit inte tar upp de längsgående krafterna lika bra. Jag ska ta och byta tvärstagsbussningar någon gång snart och i samband med det tar jag nog och vrider momentstagsbussningarna åt rätt håll.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]