Sida 1 av 1
B23A tändinställning, funderingar
Postat: fre 05 jul 2019, 21:17
av Tek2kale
Som jag förstår det så ska markeringen lysa upp (med stroboskop) ca 6 grader innan kanten (0) på plastskivan som läser 15 10 5 0 ifrån vänster och då ska vakuum vara urkopplat?
Finns det något smart sätt att se att det faktiskt är 6 grader, eftersom det inte finns någon markering åt det hållet?
Re: B23A tändinställning, funderingar
Postat: sön 07 jul 2019, 18:02
av Frrla
skruva tillbaka tändningen så långt de går tills den börjar spika till vid tomgasning. ställ fram lite tills den slutar spika. sen hoppar man in och kör lite. då ställer man fram tills den inte spikar under körning och högre belastning och sen fram lite lite till så är man på säkra sidan.
märkningarna stämmer väldigt dåligt många gånger så det är ingen garanti att du har 6grader bara för att remskivan visar det. sen är äldre grejer ofta lite glapp och inte har rätt "spänst" så det blir galet där också. man kan mäta och markera skivan själv så det stämmer exakt. men det är en process jag inte är riktigt 100 insatt i.
Re: B23A tändinställning, funderingar
Postat: sön 07 jul 2019, 20:57
av lennarte
Ett problem som jag råkat utför 2 ggr är att remskivan/svängningsdämparen separerat i skarven så märket stämmer inte alls. Men, om du ser märket vid "sifferskivan" så är säkert remskivan Ok. På min kunde jag se att att strecket "vandrade" runt ett varv på c:a 4 min. Den yttre halvan av remskivan snurrar alltså lite saktare än den inre halvan. Men om du ser strecket på rätt ställe med stroboskoplampa är det lika säkert (och enklare) än som "Frrla" skriver, även om det är ett ganska säkert och "ettablerat" sätt. Framför allt bland trimmade motorer då man inte vet vad som är "rätt" inställning.