Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1325120
Ha du tid och lust att plocka isär dem så är det möjligt att få ut mer, men då får du inte räkna timmar på tiden du lägger ner på att plocka sönder bilen och lagra delar kanske flera år innan du blir av med allt. Tänk på att har du sålt en enda pryl på bilen, så är det inta lika lätt att sälja resten och då står du kanske med ett vrak som inte ens bilskroten tar emot utan betalning. Lyckligtvis är 240 ganska lätt att sälja delar från, men du kan ändå bli stående med en rest som kanske måste bärgas bort.
#1325124
lennarte skrev:Ha du tid och lust att plocka isär dem så är det möjligt att få ut mer, men då får du inte räkna timmar på tiden du lägger ner på att plocka sönder bilen och lagra delar kanske flera år innan du blir av med allt. Tänk på att har du sålt en enda pryl på bilen, så är det inta lika lätt att sälja resten och då står du kanske med ett vrak som inte ens bilskroten tar emot utan betalning. Lyckligtvis är 240 ganska lätt att sälja delar från, men du kan ändå bli stående med en rest som kanske måste bärgas bort.
Jag tänkte kapa sönder karossen och lämna den till metallåtervinning, funkar detta i praktiken? Jag har själv redan nallat lite delar till min andra 240.
#1325161
Jag fick en gång en 140 (utan papper) av en kompis. Den skulle vara skrotad och han hade fått ut skrot premien, och han sa' att bilen måste försvinna. Jag plockade ner alla delar som gick att skruva loss och eldade upp bilen med det som var kvar. Skar sedan ned karossen i 9 st lagomstora bitar och kastade i skrotkonteinern på jobbet. Sparade på höger dörrstolpe för eventuella framtida behov (chassinumret). Den biten låg sedan i handskfacket på min Mazda Pick up tills den skrotades 2002. Vad jag vet betalar han fortfarande registerhållngsavgift på den.
Jag använde dessa delar i många år efteråt tills jag sålde min egen (farsans gamla 144 -72) 2009 (fick min 745-a 2008)
#1325209
man kan komma in på skroten med plåten där ramnumret står, regskyltarna och papperna så registrerar dom av bilen. så har jag för mig det fungerade för några år sen iaf. bästa sättet är nog att fråga på en skrot om det fortfarande är ok och mer exakt vad som behöver.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]