Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1323216
@lennarte, Har du nåt mått som man ska ställa in kulleden till då? Vet hur man justerar den, vet bara inte vad jag ska justera den till. Ursäktar min dumhet ytterligare en gång men med returfjäder menar du fjädern som syns på bilden? Om du gör det hur vrider man den ett varv till då? Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
#1323353
volvo2451977 skrev:@lennarte, Har du nåt mått som man ska ställa in kulleden till då? Vet hur man justerar den, vet bara inte vad jag ska justera den till. Ursäktar min dumhet ytterligare en gång men med returfjäder menar du fjädern som syns på bilden? Om du gör det hur vrider man den ett varv till då? Mvh
Du hakar loss den delen av fjädern som sitter runt den del som sitter jämte den del som kulan sitter i, sedan vrider du den ett varv till. Detta är inte det första du ska göra. Vad gäller justering så är det inget du ska göra, den går ju ordentligt på tomgång när du trycker tillbaka den. Det är ju orsaken till att spjället inte går tillbaka du ska lösa. Det sitter en skruv precis intill det röda strecket du ritat, där ska plåtbiten under gå emot när du släpper gasen. Chokevajern är dessutom fel monterad, kanske kan ha med saken att göra om snabbtomgången vid choke "ligger kvar" även om choken är intryckt. Troligen har innervajern gått av en gång i tiden så yttervajern är nerflyttad så långt så motorn får inte full choke. Spelar ingen roll på sommaren, men kör du på vintern kan full choke behövas.
Gas vajern är inte heller riktigt monterad i rullen, kan kanske också påverka. "Knutan" i enden på vajern ska tryckas ner lite så "knäet" på gas vajern försvinner. Det ser väldigt "tajt" ut där den stora fjädern till gasrullen sitter precis vid "knutan".
Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1323373
@lennarte, Så om jag förstått rätt ska jag skruva ner skruven bredvid röda strecket så att den nuddar metallen?
Sen om chokevajern är felaktigt monterad hur är det tänkt att den ska sitta och vad menar du med "knutan", förstår inte riktigt hur du menar där? Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
#1323390
volvo2451977 skrev:@lennarte, Så om jag förstått rätt ska jag skruva ner skruven bredvid röda strecket så att den nuddar metallen?
Nej, nej, nej Du ska i första läget inte skruva på någonting
volvo2451977 skrev:Sen om chokevajern är felaktigt monterad hur är det tänkt att den ska sitta
På ytterhöljet på chokevajern sitter en plåtklämma, den lossar du drar tillbaka yttervajern tills den den är vid kanten på klämman. Sedan lossar du innervajern där den är fäst och puttar ner choke armen. Räcker då inte innervajern till får du kapa yttervajern någon cm. Choke armen måste vara tryckt i botten i båda lägen (både uppe och nere) för det ska fungera riktigt
volvo2451977 skrev: vad menar du med "knutan", förstår inte riktigt hur du menar där?
I änden på gasvajern där den är fäst i gasrullen är ett ett fäste som sitter i en öppning. Den sitter inte i riktigt (som det ser ut på bilden), den måste sitta i riktigt så gasvajern "löper" rätt i spåret på gasrullen. Den stora fjädern på gasrullen der ut att gå riktigt nära det fästet på gasvajern. Det kanske "tar i" varandra där.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]