Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1323119
Hej!
Har upptäckt ett problem med min 245a, när man gasar över 2000 varv och släpper så fastnar "gasspjället/reglaget" på 2000 varv. Har kommit fram till att detta beror på att den inringade metallgrejen på bilden inte åker tillbaka riktigt när man släpper på gasen.
Den går att trycka till med fingrarna vilket gör att den går som vanligt på tomgången och ligger på cirka 900 varv.
Så min fråga är alltså hur man åtgärdar detta "gashängande"? Har provat smörja alltihop med 5/56 utan resultat så vad finns det man kan prova härnäst?
Tackar på förhand för snabba svar mvh.
20190624_184517.jpg
20190624_184517.jpg (556.13 KiB) Visad 2972 gånger
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1323125
Löper gaswiren i höljet som den ska?.
Det ska inte låta som när kopplingswiren på moppen höll på o gå av. Gasrullen går den tillbaka till sin stoppklack?. Utan att du trycker på nått?
Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1323127
Själva "gashjulet" löper precis som det ska utan problem, går tillbaka hela vägen. Det är bara den inringade grejen som inte går tillbaka riktigt, hade den gått tillbaka en mm hade det inte varit nåt problem.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1323132
Hmm är pinnen från gashjulet till gasreglaget på fuggen rätt justerad så den inte är för lång måste det bli tror jag o har lite spel så det inte ligger i spänn. Så du får trycka tillbaka reglaget?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1323143
Det vet jag tyvärr inte. Har testat mig fram tills allt funkat. allt går tillbaka lätt med ett litet spel. Och kollat så den öppnar fullt med motor avstängd.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1323197
Jo haka av änden på pinnen från fuggen (den svarta plast grejen). På den sitter det en liten metallbygel som ser ut som ståltråd lossas den först. Var förskiktig med grejorna. Metallbygeln sitter som en spärr
så att änden på pinnen inte hoppar av från kulan. Mettalbygeln lossas försiktigt med en liten radiomejsel var försiktig så den ej försvinner var uppmärksam på hur den sitter.. Med det här menar jag att då kan du ju känna hur grejorna rör sig inviduellt.
Det måste vara nått som spökar i gasmekanismen från gaspedalen till fuggen kan man säga. Bättre än så här kan jag inte tyvärr inte förklara.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1323202
På denna modell sitter en kulled i plast så där är ingen "ståltråd". Öppna "locket" i änden på plasten försiktigt och pressa av den. Det kan vara slitkanter och/eller sot/gegg på spjället. På min 745-a (insprutning) fick jag vrida returfjädern ett varv till innan det funkade (ska inte behövas, egentligen)

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

Problemet här är att det är mycket […]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]