Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1322554
Nu är det så att jag har bytt allt i bromsväg bak på 240n ner till sköldarna. Alltså har jag varit tvungen att ta ur drivaxlarna. Jag la på lite nytt fett innan jag stoppade tillbaka dem. Då de har återmonterade reagerade jag direkt på att de gick trögt att dra runt dem. Alltså innan handbromsbackarna var på, så det är inte dem som spökar. Precis lika drögt nu när allt är på. Och så hör man ett svagt "rasslande" ljud när man drar runt hjulen.

Funderar då på om oljan i bakaxeln rann ur när jag tog ur axlarna (det kom en skvätt) och det är därför det går trögt. Eller om jag lyckats montera fel. Men det känns inte så troligt, man kan väl bara göra på ett sätt!
av errim
#1322615
Hej!

Nej det ska inte gå trögt även om det inte finns olja i bakaxelväxeln. Dessutom kan oljan inte rinna ut genom axelrören om det inte är överfullt.

Något klämmer eller spänner vid dina axlar. Lossa på skruvarna så ska du se att det går lätt att snurra på axlarna. Jag rekomenderar att du tar loss axlarna och monterar igen. Antagligen bara ena sidan men det märker du vilken sida det är när du lossnar skruvarna. Kör absolut inte med bilen så här, något kommer att malas sönder ( hjullager).

Berätta hur det går

Med vänlig hälsning, Bengt
av bönan
#1322625
Yes, såg nu att oljan inte når så högt upp. Får ta isär och se om det går att göra annorlunda då. Är lika på båda sidorna.
av rd350
#1322631
Det är diffen som du drar runt när du vrider på drivaxeln, det kan upplevas som att det går tungt. "Rasslandet" är kuggarna du hör. Hardu bara haft divaxlarna ute finns det inte mycket att sätta fel.
av bönan
#1322632
Kanske, får se om det känns mer normalt om man provmonterar hjulen. Tycker inte heller att det borde gå att göra fel nej.
#1330599
Tja! Har precis genomfört samma procedur med bromsarna och har samma problem på vänster bak!
Lyckades du lösa problemet och isåfall hur?
Står på bockar nu och höger bak rullar utan problem med växel i. Men som sagt, vänster kärvar och rasslar som tusan vid gaspådrag!
Tacksam för hjälp!!
av bönan
#1330648
Det blev bra för mig när allt var monterat och bilen kom ner, har kört 300 mil sen dess utan några problem. Så du måste ha något större fel!

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]