Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dixieman
#1321827
Risk för mycket text, men jag vill inte utesöuta något.

På 90-talet byggdes min 242-80 om till den moderna instrumentpanelen och den fick sig en B230E med tillhörande automat. All el är dragen så som den gjordes i en motsvarande bil som hade allt original (om man följer säkringar och färgschema på kablar)

Allt har lirat prickfritt sen dess men just nu är det lite småfel hela tiden.

Problemet jag har just nu är att bränslereläet aktiverar bara pumpen ibland, det vill säga vrider man på nycklen så händer ingenting. Sen klickar man sig fram några gånger och till slut hörs reläet, bilen startar direkt och den går som en dröm ända fram tills det att nycklen vrids av och då är det samma fel igen.

Tjuvkopplar jag pumpen med direktström startar bilen och går som en klocka

Vad ska jag börja felsöka? Spontant tycker jag det låter mest som att det är någon signal som inte går fram till reläet på grund av glapp(?)
Såvitt jag förstår är det ingen kabel från själva reläet som går över tändningslåset.

Någon som kan lista vad alla kablar går till?

Tips och trix?

Tack på förhand :-D
#1321867
Haft samma fel. Bränslereläet var helt enkelt trasigt. Ganska dyrt, men köpte ett på biltema då det var bråttom som har hållit bra nu i flera år.
Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]