Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1319479
I första hand brytare och tänd.inställning (med stroboskop, annars kan det kvitta) och kolla så vakuumförställningen fungerar. Den är viktigare än man tror. Ska du "fuska" med etanol så får du nog ha 40-50% om det ska göra någon större skillnad. Bättre att se till att förgasaren är 100% Ok (munstycke, nål, membran, olja och justering i övrigt).
#1320147
lennarte skrev: fre 31 maj 2019, 20:44 I första hand brytare och tänd.inställning (med stroboskop, annars kan det kvitta) och kolla så vakuumförställningen fungerar. Den är viktigare än man tror. Ska du "fuska" med etanol så får du nog ha 40-50% om det ska göra någon större skillnad. Bättre att se till att förgasaren är 100% Ok (munstycke, nål, membran, olja och justering i övrigt).
Jag råkade böja nålen förra gången jag böt membran i förgasaren, jag är osäker på om det var innan eller efter förra besiktningen, border jag byta nål eller hur ser jag om den blev fin/bra/rak nog?

Finns det någon bra guide för just B23 motorn med tänd-inställning och förgasar-inställning?
#1325841
Tråkigt med ombesiktning.
Gör som lennarte säger när det kommer till etanolen.

Nya nålar finns att köpa men tyvärr är dessa kostsamma. Finns bland annat på Misab och Förgasarteknik.

Men köper du en ny nål skulle du kunna exprimentera med den gamla att konvertera bilen till etanoldrift.
http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]