- tis 28 maj 2019, 19:57
#1318942
Hallå!
Jag fått mycket hjälp av det här forumet genom åren, tack för det! Men det här är mitt första inlägg, och blir ett lite längre.
Jag har en Volvo 245, årsmodell 1989, som gått ca 23000 mil. Topplockspackningen håller nu inte tätt för tredje gången upptäckte jag. Jag har bytt topplockspackningen två gånger tidigare.
Första gången tog jag topplocket till en verkstad som planade det. Monterade dit topplocket, hade fina och rena ytor, och följde åtdragningsmomenten. Dock hade jag för mycket olja på topplocksbultarna så olja rann ut mellan toppen och blocket, men jag skruvade åt ändå. Höll i ca 9 månader.
Förra sommaren gjorde jag om det, för jag tänkte att den här oljan mellan block och topp ställde till det. Tog toppen till en verkstad som kontrollerade att toppen var plan, vilket den var. Monterade allt enligt boken. Höll i ungefär nio månader med. Här är jag nu.
Symptomen jag har nu är lite olja i kylarvattnet, men har inte märkt någon minskning av kylarvattnet. Dagens komptest hade samma värden som före mitt andra packningsbyte förra sommaren:
Cylinder 1: ca 12
Cylinder 2: ca 12
Cylinder 3: ca 8
Cylinder 4 (närmast föraren): ca8.
Ska jag göra ett nytt packningsbyte vill jag veta vad som orsakar att packningen inte håller tätt. Mina teorier:
När jag var och kontrollerade att toppen var rak den vid mitt andra byte sa mekanikern att motorn går lite magert. Dock har jag ingen felkod och aldrig heller haft. Bilen har gått igenom besiktning utan problem. Kan packningen ta någon skada av att det är en mager bränsleblandning? Vad orsakar en mager blandning när inga felkoder syns och bilen går bra?
Kan ju vara monteringsfel också. Kanske från momentnyckeln, som är från Jula.
Kan ju också vara så att blocket är inte rakt. Har inte mätt.
Funderar också på om jag slå i sån här topplockspackningstätning.
Någon som har nån ide om vad som kan orsaka mitt topplockspackningsproblem eller vad jag kan undersöka närmare?
Jag fått mycket hjälp av det här forumet genom åren, tack för det! Men det här är mitt första inlägg, och blir ett lite längre.
Jag har en Volvo 245, årsmodell 1989, som gått ca 23000 mil. Topplockspackningen håller nu inte tätt för tredje gången upptäckte jag. Jag har bytt topplockspackningen två gånger tidigare.
Första gången tog jag topplocket till en verkstad som planade det. Monterade dit topplocket, hade fina och rena ytor, och följde åtdragningsmomenten. Dock hade jag för mycket olja på topplocksbultarna så olja rann ut mellan toppen och blocket, men jag skruvade åt ändå. Höll i ca 9 månader.
Förra sommaren gjorde jag om det, för jag tänkte att den här oljan mellan block och topp ställde till det. Tog toppen till en verkstad som kontrollerade att toppen var plan, vilket den var. Monterade allt enligt boken. Höll i ungefär nio månader med. Här är jag nu.
Symptomen jag har nu är lite olja i kylarvattnet, men har inte märkt någon minskning av kylarvattnet. Dagens komptest hade samma värden som före mitt andra packningsbyte förra sommaren:
Cylinder 1: ca 12
Cylinder 2: ca 12
Cylinder 3: ca 8
Cylinder 4 (närmast föraren): ca8.
Ska jag göra ett nytt packningsbyte vill jag veta vad som orsakar att packningen inte håller tätt. Mina teorier:
När jag var och kontrollerade att toppen var rak den vid mitt andra byte sa mekanikern att motorn går lite magert. Dock har jag ingen felkod och aldrig heller haft. Bilen har gått igenom besiktning utan problem. Kan packningen ta någon skada av att det är en mager bränsleblandning? Vad orsakar en mager blandning när inga felkoder syns och bilen går bra?
Kan ju vara monteringsfel också. Kanske från momentnyckeln, som är från Jula.
Kan ju också vara så att blocket är inte rakt. Har inte mätt.
Funderar också på om jag slå i sån här topplockspackningstätning.
Någon som har nån ide om vad som kan orsaka mitt topplockspackningsproblem eller vad jag kan undersöka närmare?