Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1318942
Hallå!
Jag fått mycket hjälp av det här forumet genom åren, tack för det! Men det här är mitt första inlägg, och blir ett lite längre.
Jag har en Volvo 245, årsmodell 1989, som gått ca 23000 mil. Topplockspackningen håller nu inte tätt för tredje gången upptäckte jag. Jag har bytt topplockspackningen två gånger tidigare.

Första gången tog jag topplocket till en verkstad som planade det. Monterade dit topplocket, hade fina och rena ytor, och följde åtdragningsmomenten. Dock hade jag för mycket olja på topplocksbultarna så olja rann ut mellan toppen och blocket, men jag skruvade åt ändå. Höll i ca 9 månader.

Förra sommaren gjorde jag om det, för jag tänkte att den här oljan mellan block och topp ställde till det. Tog toppen till en verkstad som kontrollerade att toppen var plan, vilket den var. Monterade allt enligt boken. Höll i ungefär nio månader med. Här är jag nu.

Symptomen jag har nu är lite olja i kylarvattnet, men har inte märkt någon minskning av kylarvattnet. Dagens komptest hade samma värden som före mitt andra packningsbyte förra sommaren:
Cylinder 1: ca 12
Cylinder 2: ca 12
Cylinder 3: ca 8
Cylinder 4 (närmast föraren): ca8.

Ska jag göra ett nytt packningsbyte vill jag veta vad som orsakar att packningen inte håller tätt. Mina teorier:

När jag var och kontrollerade att toppen var rak den vid mitt andra byte sa mekanikern att motorn går lite magert. Dock har jag ingen felkod och aldrig heller haft. Bilen har gått igenom besiktning utan problem. Kan packningen ta någon skada av att det är en mager bränsleblandning? Vad orsakar en mager blandning när inga felkoder syns och bilen går bra?

Kan ju vara monteringsfel också. Kanske från momentnyckeln, som är från Jula.

Kan ju också vara så att blocket är inte rakt. Har inte mätt.

Funderar också på om jag slå i sån här topplockspackningstätning.

Någon som har nån ide om vad som kan orsaka mitt topplockspackningsproblem eller vad jag kan undersöka närmare?
#1318950
lennarte skrev:Du skriver att du har olja i kylarvattnet, har du gjort rent kylsystemer ordentligt? Har du automatlåda med oljekylare?
Ja, det tror jag. Spolade rent kylaren när jag bytt packning senast, och bytte vatten minst 5 gånger under en månads tid efter att monterat allt tillbaka.
#1318954
tappar man verkligen så mycket i komp med en dålig packning, då borde den vara totalt slut vilket jag tvivlar på efter inte ens 1 år. inte letat efter sprickor i toppen. är du säker på att du fått ur all olja ur kylsystemet efter förra bytet, brukar vara jävligt att få ur allt på en gång. hade det varit jag så hade jag tömt ur allt vatten ur den, spolat ur kylare, block, värmepaket med typ yes diskmedel eller liknande och skölja igen
#1318960
Jag bad han jag lämnade in toppen hos att titta efter sprickor. Han såg inga.
Körde ganska länge med bara vatten i innan jag slog glykol+vatten, och då fanns ingen olja i expansionskärlet. Men är ju värt att prova!
osla skrev:tappar man verkligen så mycket i komp med en dålig packning, då borde den vara totalt slut vilket jag tvivlar på efter inte ens 1 år
Menar du att det finns något annat som gör att den har så dålig komp på två cylindrar?
#1318982
Packningen verkar ha gått mellan treans och fyrans cylindrar. Den kan vara skev, har du fått olja i skruvhålen vid montering så bottnar skruven mot oljan och du får fel åtdragning. Skruvarna kan dessutom vara sträckta. Kolla toppens planhet, byt skruvarna, rengör gängorna i blocket, använd originalpackning eller motsvarande kvalite, använd en momentnyckel som stämmer så håller grejorna. Glöm allt vad kylarcement och annat elände som finns att hälla i...
#1319014
Om packningen gått sönder mellan cylinder 3 och 4 ska det inte kunna komma olja i kylarvattnet, där finns bara kylkanaler. Är där ordentligt kompressionstryck när packningen är hel? Eller är där lågt tryck då också?. Om det ska kunna komma olja i kylarvattnet måste packningen vara dålig vid oljekanalen mellan blocket och topplocket. Skulle det läcka mellan returoljan och kylarvätskan skulle du få kylarvätska i oljan istället. Jag tror nog på en invändig spricka i topplocket mellan oljetrycket och kylarvätskan. Det som "talar emot" är att det verkar vara så (relativt) lång tid innan oljan upptäckts. Kanske är någon förorening utifrån som "kommer in". Det är (som skrivits ovan) ganska svårt att få riktigt rent igen.
Det är väldigt viktigt att det är rent och torrt i skruvhålen och att skruvarna anoljas lätt vid montering. Sedan ska man numera dra skruvarna med vinkel istället för moment och då är det viktigt är skruvarna är Ok
#1319116
Aha okej.

Jo men var rent och torrt i skruvhålen senast jag bytte, var noggrann då och de nya bultarna gick att dra i för hand.
Okej men jag ska testa att göra ett vått kompprov och spola rent systemet och se om det kommer tillbaks
#1319233
då du kollar komp, så gör först ett prov på alla burkar, får du väsentligt lägre komp på nån burk så häller du i lite motor olja typ 1 tesked i den/dom burkar som har lägre komp, blir kompet högre då så har du problem i blocket/kolvar/ringar. blir det ingen skillnad så är det mest troligt i toppen problemet är

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]