Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av axeld
#1318733
Hej. Har en Volvo 245 med b230f från 88 som bara slutat starta då jag inte är så värst insatt i just Volvo vänder jag mig hit.
till själva problemet. Den har ståt i ungefär 8-9 år men bestämde mig för att starta den en dag och den startade då utan problem trots ha ståt. Men några veckor senare startar den inte. Då jag tror det kan ha något med bränsle pumparna att göra och när jag kollat händer det inget med tändstiften så vet ej om tändningen kan påverka bränsle pumparna eller något i den stilen. Och ja jag har kollat dom mest vanliga problemen. Blir väldigt tacksam för seriösa svar!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1318754
När du slår på tändningen så ska båda bensinpumparna gå någon sekund. Detta är inte på alla bilar (på min gör det inte det) men om du "kör" på startmotorn ska dom gå hela tiden som motorn snurrar. Om du samtidigt har en provlampa kopplad mellan 1 på tändspolen och jord så ska den blinka när motorn går runt. De är svårt att höra tankpumpen om man är ensam, men om man är 2 och öppnar tanklocket och sätter örat mot ska man höra ett surrande. Gammal bensin kan vara svår att starta på, men den bör gå igång på startgas (spruta i den i slangen mellan BTR-en och insuget).
av axeld
#1318917
Har prövat med startgas innan men inget händer. Undrar om det kan ha med tändmodulen att göra då den inte får någon gnista. Men tack för ett svar iallafall
Användarvisningsbild
av lennarte
#1318939
Var sprutar du in startgasen?
Som ja skrev ovan, en provlampa mellan 1 på tändspolen och jord så ska den blinka när du kör på starten. Om det blinkar är Hallgivaren hel och det ska koma ström till tändförstärkaren/modulen.
Kom på, det är kanske är så att du ska ta loss kabeln från tändspolen och sätta provlampan mellan 1 på spolen och kabeln så ska provlampan blinka. Det är länge sedan jag felsökte ett sådant tändsystem, brytarsystem kan du felsöka med provlampan till jord i alla fall. "Vi" använde den metoden när vi "ställde" tändläget, det var inte mer noga "på den tiden" (-60 och början på -70-talet)

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]