Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MagnusE
#1318058
Hej!
Jag har nyss köpt en Volvo 262c bertone 1981 med 3-stegad låda. Den läker mycket olja och måste renoveras enligt verkstaden. Då tror jag att det är billigare att köpa en 4-stegad aw-71 (som jag sett just andra har gjort i andra annonser för denna modell). Vet någon om det bara är att kastbyta till denna låda eller måste det modifieras väldigt? Ska man köpa några andra delar? Vet någon till vilken modell (och årgångar) de tillverkades? Finns det andra benämningar på lådor som också passar? Tacksam för svar!
Mvh Magnus i Sundsvall
av errim
#1318106
Hej

AW- lådan bygger på BW lådan men har en överväxel ( kallas för tillsats i bilens reg.papper).
Det innebär att AW-lådan är längre än BW-lådan. Du behöver alltså byta främre delen av kardanaxeln till en kortare. Kanske behövs ny växellådsbalk och kudde. Växellådsbalken behöver nog flyttas bakåt en bit. På 240 finns olika hål att välja mellan beroende på vilken låda man monterar. Vet inte hur det är med den saken på 260.

AW-lådan kom till 1984 års modeller och hängde med till 1998.

Följande varianter finns:
AW 70 på 240 och 740
AW 71 samma som ovan men förstärk för att klara större belastning, finns på 240 o 740 med dragkrok bl a
AW 70 L, AW 71 L samma som ovan men med lock- up på 4 e steget över en viss hastighet, finns på 740 och 940 från 1989
AW 72 finns endast på 740 med 16- ventilers motor

Jag själv har bytt min AW 70 låda till en AW 70 L, för att få lock- up funktionen. På min 240 -92.

Lycka till med bytet av låda
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.