Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hejpådig7777Volvo
#1317731
Under alla år som jag svetsat på mina gamla Volvo har jag kommit fram till att linolja på underredet är det bästa man kan ha på en gammal bil, då det ofta är lite rost på vissa ställen. Linoljan tränger in i den gamla underredsmassan och gör att fukten inte kan tränga igenom. Vanlig underredsmassa eller tectyl eller liknande är bra, men går inte att ha ovanpå rosten. Linolja däremot går bra att ha ovanpå rost. Jag har jämfört Biltemas linolja jämfört med färghandelns råa linolja. Ingen skillnad på konsistensen. 4 liter räcker till hela underredet inklusive hjulhusen. Det gör inget om bilen är dammig under. Bara den är helt torr. Det tar cirka 2-3 veckor innan den har torkat helt. Var bara noga med att ha bra ventilation, eftersom gasen från linolja är explosiv. Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av lennarte
#1317770
Håller med dig, har skrivit här om detta tidigare. Jag och en kompis höll på med att spruta bilar med olja för nu ganska många år sedan, och då använde vi en blandning av begagnad linoljebaserad hydraulikolja (den typen som är miljögodkänd och används till skogs och lantbruksmaskiner). Hydraulikolja fick jag från jobbet där vi använde ganska mycket och bytte olja på 2 - 3 maskiner om året (c:a 200 l varje gång). Detta blandade vi med rå kallpressad rapsolja (5 kr/l på 200 l fat). Detta fungerade utmärkt och fortfarande är det folk som ringer och undrar om vi kan spruta deras bil. Alla bilar jag har haft sedan 1970-talet sprutades varje år (första åren "vanlig" beg. motorolja) och jag har alldrig skrotat en bil p.g.a rostskador, fast jag aldrig köpt en bil dyrare än 5000 kr, oftast betydligt billigare. Några ha jag fått gratis (t.ex 745-an för 10 år sedan) under dessa år. Den bil jag har nu (745 -88B) sprutade under denna tid (min svåger var ägare då) och den är fortfarande 90% rostfri trots det är nästan 20 å sedan vi slutade med detta. Man kan nog lungt säga att vår lilla by (västkusten) då hade Sveriges mest rostfria bilpark.... :-D Även frugans bilar (alltid VW Passat) från den första (-80 års modell inköpt 1986) till den näst sissta (-96 års modell inköpt 2001). Den hon har nu (-04 inköpt 2005) är inköpt efter at vi slutade me detta. Dock är den sprutad med beg. motorolja 2 ggr under åren (hemma på infarten) men den börjar rosta nu (klassiska stället, bakluckan nederkant på rutan)
Användarvisningsbild
av Omlott
#1321705
Beskriv gärna hur ni gör för att kunna spruta oljan. Är intresserad av att använda linolja till min 244.
Går det att bara direkt köra med rå linolja, färgspruta och kompressor?
av hejpådig7777Volvo
#1321829
Jag har en gammal kompressor från 1971. Jag har köpt Hagmans rostskyddsspruta via nätet med en extra slang för hålrum. Rostskyddssprutan passar på alla enlitersburkar som finns att köpa på Mekonomen, Biltema, Jula. Det ska vara rå linolja och inte kokt. Biltemas fungerar utmärkt. Den långa slangen som är gjord för hålrum däremot går inte att ha till linoljan, utan passar för Hagmans Carosol T03 eller den tjocka F40. Ser bara till att bilen är torr under och fri från lera och jordkoklor. Hissar upp på pallbockar och tar av hjulen. Sedan är det bara att spruta på. Använder skyddsglasögon med 500W lampa, så man ser överallt. Efter allt är klart ( Går åt 4 liter till Volvo 240), så gör jag rent sprutan med lacknafta. Doppar sprutan i en bunke med lacknafta och sprutar i en tom 1.5 liters petflaska. Sparar lacknaftan till annan rengöring. Försöker sedan undvika att köra i vattenpölar och ösregn. Det tar ju cirka 2-3 veckor innan linoljan torkar (beroende på temperatur). Kom också ihåg att gasen från linoljan är explosiv, så du håller all eld borta från bilen och har bra ventilation. Mvh Tobias
av Amarace
#1321844
Gas från linolja? Var kommer den gasen ifrån? Aldrig hört talas om, däremot är ju allt slags tyg, trassel, papper o.s.v. Som man haft linolja på farligt iomed att det kan självantända, men ommmannhae det i stämgd behållare eller vattendränkt är inte det heller nån fara (jag brukar bränna upp det).
av hejpådig7777Volvo
#1322051
Jag förstår din tanke, men om du sprutar in linolja i ett hålrum, så blir rummet fyllt av gas från linoljan. Då kan du inte svetsa igen hålet. Jag gjorde det för några år sedan och jag trodde hela garaget skulle explodera. Det blev sånt tryck och en stor smäll, så att en ruta på bilen gick i småbitar och dörrarna krökte sig, just pga gasen från linoljan som är explosiv. Det beror naturligtvis på hur koncentrerad den är, men i ett hålrum finns ingen ventilation. Det är därför man ska använda karosseriplugg till hål man har borrat för att få in rostskydd. Mvh Tobias
av Amarace
#1322193
Du säger det, men linolja blir gas, så jag förstår inte, om du använde kompressor för att spruta in det finns det ingen logisk förklaring, däremot om du speutade in med förfyllda sprayburkar såförstår jag, då är det den drivgasen som är lättantändlig. Men linolja i sig övergår inte i gasform.
Eller så var det inte linolja.

Så jag undrar fortfarande hur linoljan kan bli gas?
av hejpådig7777Volvo
#1322531
Du har helt rätt. Linoljan kan inte bli gas. I fallet som jag nämnde, så använde jag sprayburk. Naturligtvis borde det bli gas i ett hålrum även om man använder rostskyddsspruta med kompressor. Linoljan i sig omvandlas inte till gas, men linoljan lämnar gas efter sig. Därför ska man vara försiktig och tänka sig för vad man gör. Mvh Tobias
av Amarace
#1322570
Nä, linoljan lämnar inte gas efter sig, var skulle den gasen komma ifrån? Linolja oxiderar och härdar, den framkallar inte nån gas, och tryckluftem kan ju inte heller framkalla nån gas, det är bara luft. Linolja kan självantända, men då måste den reagera mot nåt, tyg papper eller liknande, men det är fortfarande ingen gas.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]