Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1317379
Dedär stämmer inte överens med gamla 240 eller i någon äldre bil jag sett. Helröd ska ha ström när tändning är läge 1 och 2, och helsvart kabel ska ha jord/kontakt hela tiden.
sen har 240 en gul kabel som det ska ligga ström på hela tiden för minnet i stereon. Den kabeln verkar ha en annan färg på din stereo. Det står något på kablarna. där har du eventuellt en ledtråd.

Sådana här "jobb" nästan kräver en testlampa eller multimeter och/eller ett schema för stereon så man vet vilken kabel som ska ha vad.

Sen hänger det på extrafunktioner som man kan labba med på sidan av. men själva högtalarkablarna är inte så svåra att testa sig fram när grejerna "går" :)

Antingen så klipper man kablarna och gör egna kopplingar så det stämmer, eller så köper man smala kontakter som man kan sätta i själv. alternativt finns det någon butik av något slag som säljer ett paket med kontakter som passar precis och har kablarna färdigdragna så det bara är att klicka ihop det. men det senare alternativet brukar nästan aldrig vara korrekt eller väldigt svårt att bara hitta ett som passar en så "gammal" bil..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1317425
Röd kabel är (nästan) alltid plus, liksom att svart (eller brun) alltid är minus. Sedan (som "Frrla" skriver) en kabel med ständig plus till "minnet", den kan ha olika färger. Ofta 2-färgad (röd/vit, röd/gul). Sedan är där "signalkabel" ut för elektrisk antenn, extern belysning i radion m.m. dessa brukar vara enfärgade blå, grå, grön och liknande. En del apparater har lågnivå utgång till förstärkare också, men alla kablar till högtalarna brukar vara 2-färgade.
Det står på dina kablar vart det ska kopplas så du får kolla att dom verkligen går dit när du kopplar ihop kopplingsstyckena, annars är det en "sockerbitsrad" som gäller
Om det blivit en kortslutning i stereon när du kopplat ihop kablarna är det inte säkert att den fungerar längre. Det brukar finnas smältsäkringar inbyggda som en säkerhet som är lödda dit och får bytas hos återförsäljare
#1317496
Tack alla för input!
Jag tänkte testa en annan radio först, känns som bästa sättet att slippa krångla så mycket. Skulle det dock visa sig att det inte är stereon som felar så får jag ju börja gräva mig bakåt. Ser inte fram emot det.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...