Det beror ju på hur den är trasig. Den kanske bara ger halva spänningen ut, 5 volt. Eller så ger den inget alls.
Har du en multimeter så är det enkelt att kolla regulatorn.
Här ser du en del av schemat till en 140 -72 eller -73 (jag är osäker). Men tidiga 240 var tämligen lika i fråga om instrumenteringen, så du kan studera detta för att felsöka din regulator.
Add description stabilisator i sena Volvo 140.jpg (208.06 KiB) Visad 423 gånger
Jag har färgat ett par kablar så att du lätt ser vad som är vad. Den fyrkantiga lådan 31 är själva regulatorn. Den matas av en röd kabel från en kopplingspunkt 38. Det är 12 volt in. Sedan ser du ett svart, lite tjockare streck. Det är jordledningen. Men sedan kommer dom två du vill veta. nr 29 med en grön kabel är temperaturinstrumentet. Det går vidare till en triangel som heter 43. Det är givaren till tempmätaren. Det är i själva verket ett motstånd som ändrar värde med temperaturen. Det släpper igenom olika mycket ström (Ampere) beroende på hur varm motorn är. Och instrumentet i panelen, 29 berättar hur stor strömmen är. Det översätts på mätarskalan till
Grader Celsius. (Egentligen är det bara symboliska streck på skalan, men ändå, vi läser ut det som en temperatur)
till det gröna strecket går det ett annat streck till höger, som jag inte har färglagt. Det går till 46, som är tankmätaren. Där finns det ju en flottör i tanken. Den sitter på en arm som i andra ändan påverkar ett vridmotstånd. När flottören rör sig vrider det motståndet ungefär som volymratten på en radio. Det går olika mycket ström beroende på hur mycket bränsle det är i tanken. Och det är samma där, strömmängden går genom en mätare 30. Man har översatt mätskalan till
Liter bränsle som vi läser av. Och det är väl samma där, den säger egentligen bara
tom tank,
½ tank och
full tank vid några streck.
Om du nu har din multimeter så kan du mäta på anslutningen till givarna 43 och 46. 43 hittar du någonstans på topplocket på motorn, själv är jag lite osäker på var, men det bör vara lättåtkomligt. (På B20 var det i ena hörnet längst bak, övers på topplocket). Till tankmätaren kan det vara lite krångligare om du inte kan lyfta på några mattor och komma direkt på anslutningen? Men det finns faktiskt en kopplingsplint nr 27 där du skulle kunna mäta. Dessvärre vet jag inte var denna kopplingsplint finns i bilen.
Hursomhelst, du skall ställa multimetern på spänningsmätning, volt och det skall alltid vara 10 volt, + / - 0,2 volt om allt är riktigt på dom här två aktuella kablarna. Det skall det vara för som du ser så mäter du före givarna som är dom som varierar strömgenomsläppet. Du har alltså full spänning (10 volt) före givarna. Stämmer det så långt men att du ändå får fel på instrumenten kan du kolla upp givarna. Eller rättare sagt den givare som visar fel.
Om du har tankat fullt men mätaren ändå visar fel, så är det ju tankgivaren. För att kolla motortemperaturen kan man ha en IR-termometer och mäta på topplocket i närheten av termostaten. (Men inte efter termostaten. Där blir det ju inte varmt förrän termostaten öppnar). Visar panelinstrumentet fel, men kontrolltermometern säger "arbetstemperatur OK" (uppåt 90 - 95°C så är det ju fel på tempgivaren.
En tankmätare kanske är dyr till din bil, men en tempgivare kostar väl en hundring eller två, om jag minns rätt?
Ett tillägg: Om du skulle göra upprepade kontrollmätningar med IR-termometern så mät alltid på samma ställe! Annars kan du få olika värden varje mätning trots att motorn borde vara lika varm efter en uppvärmningsrunda.
IR-termometrar finns på våra prylvaruhus. Clas Ohlson tror jag är billigast med en "pennmodell", men den räcker gott för sådana här mätningar.