Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1319288
Om du har mätarhuset inkopplat så ska det vara c:a 9V fram till tank och tempmätare. Det är ju inte "HiTec"grejer så exakt vet jag inte. Strömmen från spänningsregulatorn går i en tråd virad runt en bimetallfjäder som böjs mer mer ju varmare den blir så något verkligt "pressisionsinstrument" är det inte. Värmen i tråden bestäms ju av motståndet i givaren, så det kan ju vara fel på den också. Det finns tabell på hur mätaren ska visa vid ett visst ohm tal, har inte det men det filnns säkert på nätet
#1319291
Njaaäääeeee. Om både tempmätaren och tankmätaren visar fel samtidigt kan man utgå från att spänningsstabilisatorn är kass. Den matar samma spänning till båda mätarna. Visar bara den ena mätaren fel så är det fel på den mätaren eller dess givare.

Det är möjligt att det har varit en bimetallfjäder som Lennart beskriver, men senare var det en IC-krets. Alltså en elektronisk spänningsstabilisator. (Och den var på 10 volt + / - 0,2 volt)
Nu är det så väl förspänt så att man kan gå till ELFA och köpa en sådan IC-krets. Då heter den i ELFA's katalognummer: 73-092-63. Den har tidigare kostat ungefär 10 kr eller något liknande.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
#1319292
Lättast att kolla givaren är att sätta kabeln till givaren direkt mot jord i blocket. Då ska mätaren gå i botten (den går sakta upp). Och "okopplad" ska den stå på noll. Givaren kan ju ge fel värde (dålig kontakt, oxiderat), helt enkelt dålig jord. Det är länge sedan jag jobbade med detta, men ju mer ni frågar desto mer "lossnar från längst bak".... :-)
"Rådlös", om båda mätarna visar fel så märks det lättare på tempmätaren än på bränslemätaren. Du har rätt om IC-kretsen, vet dock inte vilket år det ändrades. På bilden ser det precis ut som på äldre modeller
#1319461
Det beror ju på hur den är trasig. Den kanske bara ger halva spänningen ut, 5 volt. Eller så ger den inget alls.
Har du en multimeter så är det enkelt att kolla regulatorn.
Här ser du en del av schemat till en 140 -72 eller -73 (jag är osäker). Men tidiga 240 var tämligen lika i fråga om instrumenteringen, så du kan studera detta för att felsöka din regulator.
stabilisator i sena Volvo 140.jpg
Add description
stabilisator i sena Volvo 140.jpg (208.06 KiB) Visad 407 gånger
Bild

Jag har färgat ett par kablar så att du lätt ser vad som är vad. Den fyrkantiga lådan 31 är själva regulatorn. Den matas av en röd kabel från en kopplingspunkt 38. Det är 12 volt in. Sedan ser du ett svart, lite tjockare streck. Det är jordledningen. Men sedan kommer dom två du vill veta. nr 29 med en grön kabel är temperaturinstrumentet. Det går vidare till en triangel som heter 43. Det är givaren till tempmätaren. Det är i själva verket ett motstånd som ändrar värde med temperaturen. Det släpper igenom olika mycket ström (Ampere) beroende på hur varm motorn är. Och instrumentet i panelen, 29 berättar hur stor strömmen är. Det översätts på mätarskalan till Grader Celsius. (Egentligen är det bara symboliska streck på skalan, men ändå, vi läser ut det som en temperatur)
till det gröna strecket går det ett annat streck till höger, som jag inte har färglagt. Det går till 46, som är tankmätaren. Där finns det ju en flottör i tanken. Den sitter på en arm som i andra ändan påverkar ett vridmotstånd. När flottören rör sig vrider det motståndet ungefär som volymratten på en radio. Det går olika mycket ström beroende på hur mycket bränsle det är i tanken. Och det är samma där, strömmängden går genom en mätare 30. Man har översatt mätskalan till Liter bränsle som vi läser av. Och det är väl samma där, den säger egentligen bara tom tank, ½ tank och full tank vid några streck.
Om du nu har din multimeter så kan du mäta på anslutningen till givarna 43 och 46. 43 hittar du någonstans på topplocket på motorn, själv är jag lite osäker på var, men det bör vara lättåtkomligt. (På B20 var det i ena hörnet längst bak, övers på topplocket). Till tankmätaren kan det vara lite krångligare om du inte kan lyfta på några mattor och komma direkt på anslutningen? Men det finns faktiskt en kopplingsplint nr 27 där du skulle kunna mäta. Dessvärre vet jag inte var denna kopplingsplint finns i bilen.
Hursomhelst, du skall ställa multimetern på spänningsmätning, volt och det skall alltid vara 10 volt, + / - 0,2 volt om allt är riktigt på dom här två aktuella kablarna. Det skall det vara för som du ser så mäter du före givarna som är dom som varierar strömgenomsläppet. Du har alltså full spänning (10 volt) före givarna. Stämmer det så långt men att du ändå får fel på instrumenten kan du kolla upp givarna. Eller rättare sagt den givare som visar fel.
Om du har tankat fullt men mätaren ändå visar fel, så är det ju tankgivaren. För att kolla motortemperaturen kan man ha en IR-termometer och mäta på topplocket i närheten av termostaten. (Men inte efter termostaten. Där blir det ju inte varmt förrän termostaten öppnar). Visar panelinstrumentet fel, men kontrolltermometern säger "arbetstemperatur OK" (uppåt 90 - 95°C så är det ju fel på tempgivaren.
En tankmätare kanske är dyr till din bil, men en tempgivare kostar väl en hundring eller två, om jag minns rätt?

Ett tillägg: Om du skulle göra upprepade kontrollmätningar med IR-termometern så mät alltid på samma ställe! Annars kan du få olika värden varje mätning trots att motorn borde vara lika varm efter en uppvärmningsrunda.
IR-termometrar finns på våra prylvaruhus. Clas Ohlson tror jag är billigast med en "pennmodell", men den räcker gott för sådana här mätningar.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]