Det finns olika sorter, vi lagade ett fruset motorblocket på en 1948 års Chevrolet brandbil, det höll i flera år. Den var fortfarande i drift när jag slutade på den verkstaden -76. Den användes dock inte som brandbil utan vi hade byggt om den till arbetsfordon (traktor) och den användes av en väg och vattenfirma till att provtrycka avlopsledningar. Själv har jag med framgång tätat läckande kylare och värmeelement med kryddor
Fimalen vitpeppar i kylarvätskan och det blir tätt
Min PV -62-a som jag helrenoverade, byggde om lite och trimmade motorn till omkring 120 - 130 hk körde jag i 6 år med utan problem med värme och läckor, så vist finns det medel som funkar. Man ska inte börja med det "kraftigaste". Min 745-a bytte jag kylatvätska och spolade igenom och sedan hällde jag i en 1/2 dl ungefär maskindiskmedel (lösvikt pulver) och körde någon dag med och spolade rent igen. Det var väldigt brunt vatten som kom ut....
Det kanske löser elementet för dig också. Prova först att sätta en vattenslang direkt i elementet och en slang på returen så du inte fyller kupen..... Tänk på att du ska spola "baklänges", alltså spola i det rör vars slang går till vattenpumpen. Annars är det risk att du e.v spolar fast skiften ännu hårdare, om det nu går. Har för mig man ganska lätt kommer åt vattenanslutningarna direkt på elementet på 240