Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hejpådig7777Volvo
#1314886
Jag vill varna för att hälla i kylarcement i kylsystemet. Häller man i det, så kan man kanske få tätt om man har tur, men den kladdiga cementen fastnar i elementet på 240. Sen får man ingen riktig värme i bilen. Cementen går inte att få ur elementet. Lösningen ska vara nya delar där det är läckage. Inte finns det några nya element heller att köpa vad jag vet. Man får leta efter ett helt på skroten. Tänk på det! Jag har själv erfarit saken. Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av lennarte
#1314928
Det finns olika sorter, vi lagade ett fruset motorblocket på en 1948 års Chevrolet brandbil, det höll i flera år. Den var fortfarande i drift när jag slutade på den verkstaden -76. Den användes dock inte som brandbil utan vi hade byggt om den till arbetsfordon (traktor) och den användes av en väg och vattenfirma till att provtrycka avlopsledningar. Själv har jag med framgång tätat läckande kylare och värmeelement med kryddor :-o Fimalen vitpeppar i kylarvätskan och det blir tätt :-D :-D Min PV -62-a som jag helrenoverade, byggde om lite och trimmade motorn till omkring 120 - 130 hk körde jag i 6 år med utan problem med värme och läckor, så vist finns det medel som funkar. Man ska inte börja med det "kraftigaste". Min 745-a bytte jag kylatvätska och spolade igenom och sedan hällde jag i en 1/2 dl ungefär maskindiskmedel (lösvikt pulver) och körde någon dag med och spolade rent igen. Det var väldigt brunt vatten som kom ut.... :x
Det kanske löser elementet för dig också. Prova först att sätta en vattenslang direkt i elementet och en slang på returen så du inte fyller kupen..... Tänk på att du ska spola "baklänges", alltså spola i det rör vars slang går till vattenpumpen. Annars är det risk att du e.v spolar fast skiften ännu hårdare, om det nu går. Har för mig man ganska lätt kommer åt vattenanslutningarna direkt på elementet på 240
av hejpådig7777Volvo
#1315043
Tack för ditt svar Lennart! Då vet jag att det finns olika typer av tätningsmedel och att det kan fungera bra. Elementet som var igensatt (från en Volvo 244:a -88) har jag tyvärr inte kvar. Det var några år sedan. Jag gjorde allt för att få loss geggan i elementet, men inget hjälpte, så jag var tvungen att kasta det. Man märkte ett starkt motstånd när man blåste i något av de två rören. I det friska elementet som jag lyckades hitta på en skrotad 240, så gick det lätt att blåsa igenom. När man får erfarenhet av sånt här, så vill man varna andra som inte är medvetna om saken. Det står också i fordonsläroboken som används på gymnasienivå att kylarcement är något man kan ha i nödfall, men normalt, så ska det vara nya delar för att få tätt. Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av lennarte
#1315118
Det vi använde på brandbilen tror jag hette "Motorsvets" eller liknande, vet inte om det finns att köpa sådant längre. Brandbilen användes aldrig på vintern (svårt att provtrycka när det är tjäle) så jag vet inte om värmen fungerade, eller om det överhuvudtaget fanns värme i den. Det var extra utrustning på den tiden. Farsans första bil köpte han våren 1956 då familjen blev för stor för att åka alla på motorcyckel (lillebrorsan föddes i oktober -55). Det var en Ford Anglia -52 (grön såklart) och han monterade själv in ett värme och defrostersystem
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]