Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1311945
finns inget enkelt sätt att byta dom bakre nedre bussningarna på bakaxeln som sitter i öglorna.

Har provat göra ett pressverktyg och det funkar inte alls. man kröker öglorna bara.

Att ta ner axeln känns som övermycket jobb, men då har man plats att sätta mothåll och slå ut/in bussningarna vilket fungerat bra dom 2 gånger jag tvingats göra det.

Frågan är egentligen om man kan tillverka ett verktyg eller 2 av några järnbitar, så man lättare kan banka på dem med axeln på plats utan att demontera så mycket?

har funderat på att plocka drivaxlar och sköldar för att komma åt lättare utifrån.

Saken är den att jag har höjt bilen med grövre fjädrar och brickor. det blir mycket trixande att få ihop det igen, sist hoppade bilen när det la sig på plats och någon pallbock for vilket inte känns speciellt roligt å hålla på med även om det inte var någon direkt fara..
av Ulf965
#1311994
Ta ett grovt rör och dela så du får2 halvmånar.
Sätt dessa halvor mellan öglorna så kan du skruva ut bussningarna med ditt pressverktyg.
P4170166.JPG
P4170166.JPG (416.62 KiB) Visad 2212 gånger
Det handlar om att få ut innerdelen av bussningen. Eventuell får du inte ut ytterdelen knäck då ytterrröret med huggmejsel och sedan är det enkelt att plocka ut resterna.
av Ulf965
#1312222
Elda upp gummit? Tja, allt är möjligt men allt är inte rimligt.
Du har fått en lösning, använd den, det fungerade bra för mig.
Den gamla bussningen är nog lite sönder i gummit eftersom du vill byta bussning. Det gör det lättare att få ut den i delar. Jag försökte också få ut hela bussningen men den ville inte, så då blev det i delar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1312240
Joo, vi eldade upp en del gummibussningar "på min tid". Men det luktar förfärligt och ryker ordentligt. Håller med "Ulf965" att oftast var gummina så slut så det var inga problem tt få ut "centrumet" först och sedan men en bågfil "såga upp" stålhylsan och knacka ut den. Funderar på en lövsåg, det borde gå och borra ett hål så man kan trä in sågklingan och sedan såga runt centrumet. Har inte provat detta, men det borde funka. Lövsåg, det hade ju alla i min ålder när vi var 10-12 år. Dagens ugnar i den åldern har nog andra intressen.... :-(
Finns ju sticksåg idag :-D
av rd350
#1312272
Med en fungerande avdragare/press behöver man bara ta bort den grova skruven genom bussningen, palla bilen på domkraftsfästena, domkraft under bromsskivan, hissa upp axeln så bussningen kommer fri. Stötdämpare och bärarm behöver man inte plocka bort. Skruven kan rosta ordentligt i bussningen, köp ny samtidigt sombussningen! På "tiden det begav sig" fanns bra pressverktyg till ändamålet, bytte många bussningar då....
Användarvisningsbild
av Frrla
#1315925
ja har bytt en gång förut och då tog jag ner hela axeln för byte av alla bussningar. hade inga verktyg då så det blev värme nere på jobbet och 2st handsläggor att hålla emot och slå med.
Just nu blev det akuten och inlagd 4 dygn med lillan och sen har v70in lite mer grejer som behöver bytas. så det har inte blitt av än. men vi får se om 2 veckor. för nu ska jag ha igång crossen först och sen gräsklipparna :D
Användarvisningsbild
av Omlott
#1321706
Finns en bra video på youtube om det är rätt bussningen jag tror du menar. Ska se om jag kan hitta den. Oj, det fanns många. Sök bara på
"Volvo 240 trailing arm bushing".
Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]

Jag blir inte klok på räckvidden. N&aum[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 m[…]