Sida 1 av 1

Hackar fram

Postat: sön 18 feb 2007, 16:59
av illertz
hejsan. Sitter här med några funderingar.
Har en 240 -79 B21a med SU-förgasare.
Bilen har sedan en tid tillbaka börjat gå ryckigt när man håller jämn gas. men vid gaspådrag är det ingen fara. Jag tog och bytte alla tänddelar i hopp om att det var dem som var slitna, men så var inte fallet. :( tänkte sen om det kunda vara att den fick för torr blandning så ja skruvade upp bränslet lite på förgasaren och då gick hon betydligt jämnare på tomgång. Skitbra trodde jag. Gick lika ryckigt sen ändå. skulle sen kolla om tändningen var rätt, men ja är inte helt hundra på detta. på märkplåten står det 12grader nånting.. :???: men bilen gick inte bra för fem öre förns jag hade den blinkande skuggan på 20-strecket på den där skalans vänstra halva. är det rätt då? om det är rätt.. vad kan det annars vara för fel? Tacksam för alla svar! :!:

Postat: mån 19 feb 2007, 09:22
av Sparkz
1. ny brytare och kondensator om de har gått mer än 1000 mil.
2. justera kamvinkel/brytaravstånd.
3. Tändinställning
4. nu kan du börja fundera på CO-skruven.

Förutsatt att resten är ok, ventilspel, ingen tjuvluft, olja i förgasaren osv...

Postat: mån 19 feb 2007, 11:43
av illertz
Japp... alla tänddelar byttes för bara 3 veckor sedan och bilen körs bara på helgerna.. så så långt har den ej rullat än 8) justerade även brytaravstånden då.
men det var ju det med tändingen ja vart fundersam över.. ska den blinkande skuggan från "pistolen" blinka på den graderade märkningens 20 markering? för det står ju att tändingen skall vara nånting med 12 +-2 grader.. hur kommer det sig att den inte går bra förns den står på typ 20grader? om jag nu har gjort rätt? tacksam för alla svar!

Tändinställning

Postat: mån 19 feb 2007, 14:54
av Rådlös
Det är väl ingen blinkande skugga?
På transmissionskåpan har du en skala med några siffror och streck. På remskivan har du ett märke, ett "jack". Varje gång du får tändpuls på ettans cylinder får du en ljusblixt i stroboskoplampan. Om allt är rätt skall du kunna se märket vid t.ex. 28 grader före övre dödpunkt. Vilket värde du skall ha, skall enligt handböckerna stå på en skylt i motorrummet.
Nu kanske man inte kan begära det på en bil som är 28 år gammal, men det finns tabeller för sådant.
Det finns dessutom lika många inställningar som det finns motorvarianter. Så man måste vara rätt säker på sin motor.
Och ett litet tips: Om du behåller bilen så länge att du behöver byta brytarspetsarna efter detta, så köp ett brytalöst elektroniskt system. Det ställer du bara in en gång och det håller mer än bilens livslängd.

Postat: tis 20 feb 2007, 18:11
av illertz
aa.. det var typ det ja menade med blinkande skugga... :lol:
Enligt skylten i motorrummet så står det att den ska vara inställd på 12 grader +-2 före övre dödpunkt. Men som sagt, motorn gick skitkasst om jag inte hade den på typ 20-22grader. Kan det ha något med förgasarinställningar att göra? har inte nån direkt möjlighet att mäta CO-halten. det går ju om man drar till nån verkstad, men hade tänkt försöka reda ut problemet hemma 8)
Finns det nått sätt att typ "nollställa" förgasarens CO-skruv så att man får det värde som va från början, tex vrida den i bott och sen vrida ut den några varv? nån som vet?
Brytarlösa system.. vad får man ge för ett sånt och blir det nån stor operation att sätta in? tacksam för all hjälp!

Postat: ons 21 feb 2007, 09:40
av Sparkz
SU... du skruvade åt rätt håll nu eller? Skruven ska skruvs IN (höger) för att öka bränslet.

Finns inget grundläge så, det beror på så mycket annat. Men du kan hamna rätt nära om du ökar så den går fett och sen minskar lite i taget tills den börjar rycka och ökar lite igen. Ryck på jämngas brukar vara första tecknet på att den går magert.

Postat: lör 24 feb 2007, 15:45
av illertz
jarå.. den skruvade ja ått rätt håll. Men för att den ska gå någorlunda bra så måste man har skruven inskruvad så pass mycket att hon drar typ 2 lier/milen. SEn har jag märkt att den går inte få ner tomgången till det varvtal som det står att den ska ha 700-800 r/m om jag inte minns fel.
Det lägsta varvtalet jag kan ha utan att den dör är ca 1200r/m. nån som vet vad det kan bero på och om det kan ha nån koppling till ryckningarna?
Tacksam för all hjälp!

Postat: lör 24 feb 2007, 16:30
av Hasse63
du måste nog ha de 1200 varven för att hålla motorn igång o det pga att du har ställt upp förgasaen så mycket...Byt förgasare eller renovera den.

Postat: sön 25 feb 2007, 15:18
av illertz
Enligt min uppfattning så är förgasaren i ganska bra skick. den är isärplockad och rengjord, packningarna så hela och frächa ut, det är väl iså fall om nålen är sliten, men annars så...

Tack för alla idéer och tankar om vad det kan vara för fel!