Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1310692
Hej! Har en Volvo 244 -88 som jag sätter i yttertemperaturmätare i. Följde instruktionerna här http://www.240.se/litteratur/3-38-27a.pdf på sida 13 står det att man skall skarva den gula sladden från mätaren till en gul från ljusomkopplaren. Men på min ljusomkopplare finns ingen gul utan endast en som är gulsvart. Kan man skarva på denna endå eller någon annan sladd? De som finns är dessa: https://www.garaget.org/mypage/gallery_ ... ge=2756637
#1310702
Man kan inte lita på kabelfärger i en 30 år gammal bil. Mycket kan ha hänt under den tiden. Försök lista ut vad det är för funktion i den aktuella kabeln, "matning till relä, alltid 12 volt, bara 12 volt när tändningsnyckeln är i läge 2" och så vidare. En viss hjälp kan vara om det står ett Bosch-nummer där kabeln är ansluten. Det finns ett hundratal nummer att välja på:
https://www.greensilver.com/pic/bosch.pdf
Dom kallas Boschnummer för det lär ha varit Bosch som införde dom en gång i tiden. Men dom är gångbara på dom flesta fordon och tillbehör oavsett fabrikat.
#1310759
Jag tittade lite i Haynes elschema för 240. Där står också att det skall finnas en gul...

Jag tror inte det är den gulsvarta för den finns också med i elschemat. De som finns där är:
Vit, gul-svart, gul, röd-grön, grön och röd-vit.

Eftersom du inte har någon gul men däremot en blå-vit som inte finns med i elschemat och att alla andra färger stämmer mellan bilen och elschemat så är min bästa gissning att det är den blå-vita. Den skall gå mellan ljuskontakten och ljusreläet i motorrummet (antagligen för att tala om för reläet att halvljuset är tänt och att reläet skall "hålla kvar" helljuset när man tänder med spaken). Du kan ju kika vid reläet om det finns en blå-vit kabel som går in där. Enligt standarden som det länkades till ovan så kan det stå 56 någonstans där den blå-vita ansluts på ljuskontakten. I elschemat så står det också en 4 vid den gula kabeln på ljuskontakten. Minns jag inte fel så står det siffror i plasten på det vita kontaktstycket som visas på din bild. Står det en 4 vid den blå-vita så borde saken vara klar.
#1310762
Tack! Kollade också lite själv och det verkade vara den blåvita. Har nu testat men displayen lyser inte upp och det händer inget när jag vrider på tändningen. Mätte på alla sladdar vid mätaren och det kommer ström på alla förutom jorden då. Kan det vara givaren eller något fel på mätaren?
#1310826
Enda funktionen den gula har är att dimma ner belysningen när du slår på huvudljuset, har alltså ingen betydelse för funktionen. För att mätaren ska fungera så ska den ha Jord, tändningsplus samt dom två kablarna till givaren.
#1310865
Får nämligen ström till alla och den är jordad. Men displayen får ändå inget liv i sig. Ska det lysa upp i displayen trots att givaren inte funkar eller kan det vara givaren som är felet eller displayen? För kablarna till givaren får också ström.

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]