Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke244
#1309201
Jag har en 244 -84 som är omtypad med en B230F-88 och det sitter en kat på den nu, men har hört att det inte är ett måste att man måste ha den! Någon som vet reglerna för detta?
av Tilly
#1309205
Som jag har förstått reglerna så fungerar det på det viset att om en bil som från början haft en motor utan katalysator blir omregistrerad med en katalysatormotor så övertar den bilen det reglemente som gällde för donatorbilen. För en 240 1988 med B230F så gäller att den måste vara utrustad med katalysator. Katalysatorn måste även fungera enligt reglerna. MEN kraven för 1988 års modell är inte högre än att en något sånär frisk B230F klarar det fint även om katalysatorn inte fungerar eller är tom på sitt innehåll. Och bilprovningen har ju ingen möjlighet att kontrollera katalysatorns innehåll och funktion, de kan bara gå på om gränsvärdena uppfylls eller inte. I praktiken innebär det att katalysatorn fysiskt måste sitta där men att den inte behöver fungera.

När är omregistreringen gjord och vad står det i registreringsbeviset? Reglerna för motorbyte har förändrats genom åren.
av Micke244
#1310703
Men bilen är en -84! Och jag fick se att kablarna till lambdan på katten är av klippta så i teorin så används inte katten men det sitter en lsmbda på grenröret. Och att jag hört att ombilen är äldre än reglerna för katalysstor även om motorn är nyare så berörs inte bilen den regeln för katalysator, rätta mig om jag har hört fel eller vise versa.
av Tilly
#1310740
För att bilen över huvud taget skall vara godkänd med den nyare B230F-motorn så måste den vara omregistrerad med den nya motorn. För bilar från 1976 och framåt så är det inte så enkelt att få en annan motor godkänd, det behövs bl.a. ett avgasintyg utfärdat av tillverkaren (Volvo). Det har Volvo sedan många år slutat att ge ut så den vägen är i praktiken stängd.

Undantaget är om man monterar en motor med katalysator och all kringutrustning som hör till avgasreningen samt att man kan styrka vilken donatorbil detta kommer ifrån. Då är det godkänt och den äldre bilen övertar det reglemente för avgasrening som gällde för donatorn. På bilprovningen blir det då som jag skrev i inlägget ovan (i praktiken att man måste ha en katalysator men att de inte kan kontrollera funktionen).

Har motorbytet gjorts för väldigt många år sedan så kan andra regler gälla, det beror lite på vad som står i registreringsbeviset under "övrig information". Står det ingenting alls där så är bilen förmodligen inte ens omregistrerad med den nya motorn och då är den inte godkänd varken med eller utan katalysator. Sedan kan man ju ha tur att besiktningsmannen inte har koll eller bryr sig om att det sitter en annan Volvomotor i bilen.

Angående lambdasonden så har 87:orna lambdasonden i grenröret och senare årsmodeller har den i själva katalysatorn. Så du har förmodligen ett grenrör från en 87:a. Man använder ju bara en lambdasond, vilken spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1310954
Det är egentligen enkelt, är bilen registrerad med katalysator så måste bilen ha katalysator. Men, är bilen av -93 års modell eller äldre behöver katalysatorn inte fungera. Det räcker att CO-halten är max 3,5 % så blir den godkänd. Och, dom kollar bara CO-halten på tomgång. Dom kollar alltså bara det. Detta är nya regler från i fjor (2018-03-20 om jag minns rätt). Till -94 års modeller kom det nya hårdare krav, och dom gäller fortfarande.
Det spela ingen roll när motor bytet gjordes, är det en modell efter 1976 så gäller 1976 års regler. Enda undantaget är (som beskrivs ovan) om man tar motorn (med all kringutrustning) från en bil som är godkänd för 1989 års avgasregler (alltså med katalysator) då är det godkänt. Men, är motorn från en bil nyare än -93 års modell så gäller dom avgaskrav som gäller för -94 eller nyare bilar. Detta vet jag inte säkert, men det borde vara så. Detta hade varit för enkelt annars.... :-D

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]