Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JoVo
#1307066
Motorlampan tänds på min 245 -92. Ett säkert sätt att tända motorlampan verkar vara start med varm motor. Felkoderna jag får är 144, 231 och 232. Tomgången ovanligt hög vid start. I vilken ände ska man börja, Lambdasond, tempgivare?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1307115
Läckage på insugs eller avgassidan efter LMM och och före katalysatorn
av JoVo
#1308830
Din diagnos var rätt. Rejält läckage vid packning insugsgrenrör 1.ans cylinder. Nu går motorn på normala varv. När den stog på tomgång så tändes dock motorlampan igen. Den här gången var felkoderna 231, 232 som tidigare samt nu även 113. Kan man tänka sig att insprutaren på 1:ans cylinder har tagit stryk?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1308972
Kolla noga på avgassigan efter läck också. Har/har haft problem med det på min 745-a och ofta haft felkod 2-3-2. Har lokaliserat 2 st minimala läckage, ett i skarven mellan främre avgasrör och katalysator och ett där pluggen tidigare satt i främre avgasrör (igensvetsat när jag tappade pluggen).
1-1-3 betyder att det kan vara fel på Lambdasonden. 2-3-1 och 2-3-2 tyder på att att Lambdasonden fungerar. Så här står det på viewtopic.php?f=57&t=31891

1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.
2-3-1 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–3–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.

2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]