245 -93 startar inte efter svetsning [HALV-LÖST]
Postat: lör 23 mar 2019, 17:47
Hej!
Som titeln antyder har jag svetsat i 245:an, och sedan dess står den där den står.
Jag har inte hunnit med att kolla gnista, men jag postar här i förhoppning om att få mig lite visdom till livs.
Jag kopplade bort bägge batteripolerna innan jag började, och när svetsningen utfördes så satte jag jordklämman så nära svetsstället som möjligt. Jag svetsade först i avgassystemet (med klämman på närliggande ljuddämpare), och sedan ersatte jag en balk med ny plåt (med klämman i en svetstång som sattes i en fals på den nya plåten). Jag blev nöjd med jobbet, men det blev inte bilen.
Den vill inte tända.
1) När jag slår på tändningen hör jag att bränslepumpen startar. Tanken är full.
2) Lamporna i instrumenteringen ser normala ut.
3) Startmotorn går runt med bra tugg, men motorn tänder inte. Känner ingen bensinlukt.
4) Jag får kod 1-1-1 från bränslesystemet (inget fel).
5) Jag kan inte avläsa koder från tändningsmodulen, för lysdioden lyser konstant så fort jag kopplar in diagnosenheten på det stiftet (kan nog lägga upp en film om någon absolut vill se, men särskilt spännande är det inte).
Jag ska testa gnistan med startgas imorgon, men utöver det vet jag inte riktigt i vilken ände jag ska börja.
Tändmodul? Reläer? Spolen? Tändstiften? Tändningsboxen?
Ideer?
Som titeln antyder har jag svetsat i 245:an, och sedan dess står den där den står.
Jag har inte hunnit med att kolla gnista, men jag postar här i förhoppning om att få mig lite visdom till livs.
Jag kopplade bort bägge batteripolerna innan jag började, och när svetsningen utfördes så satte jag jordklämman så nära svetsstället som möjligt. Jag svetsade först i avgassystemet (med klämman på närliggande ljuddämpare), och sedan ersatte jag en balk med ny plåt (med klämman i en svetstång som sattes i en fals på den nya plåten). Jag blev nöjd med jobbet, men det blev inte bilen.
Den vill inte tända.
1) När jag slår på tändningen hör jag att bränslepumpen startar. Tanken är full.
2) Lamporna i instrumenteringen ser normala ut.
3) Startmotorn går runt med bra tugg, men motorn tänder inte. Känner ingen bensinlukt.
4) Jag får kod 1-1-1 från bränslesystemet (inget fel).
5) Jag kan inte avläsa koder från tändningsmodulen, för lysdioden lyser konstant så fort jag kopplar in diagnosenheten på det stiftet (kan nog lägga upp en film om någon absolut vill se, men särskilt spännande är det inte).
Jag ska testa gnistan med startgas imorgon, men utöver det vet jag inte riktigt i vilken ände jag ska börja.
Tändmodul? Reläer? Spolen? Tändstiften? Tändningsboxen?
Ideer?