Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1303589
Vår trogna 245 -88 har en baklucka med inre rost i området mellan fönstrets undre rand och neråt mot nummerskylten. Värst är att plåtkanten som håller fönstrets gummilist på plats troligen är förstörd. Det läcker in. Luckans nedre kant är fri från rost, här funkade tectylen!

En skicklig plåtslagare och svetsare skulle kanske kunna laga skadan. Frågan är bara om det finns 'reservdelsplåtar' och var man hittar yrkesmän och om man kan betala arbetet. Jag vore tacksam för några tips på lämpliga kontakter, gärna inte allt för långt från Göteborg.

Jag funderar på att byta lucka. Hos Volvo finns bara bakluckor till de senaste 245 (efter 90) . Men hos Bilia i Almedal vågade reservdelssäljaren inte säga om de passar och hon trodde inte att det är lönt att fråga deras plåtverkstad eftersom de inte hanterar så gamla bilar. Finns det fortfarande 'piratluckor'?
Jag har hittat lucka som satt på en 86-a. Men jag vet inte om 86 års baklucka kan monteras på 88-an. Vad vet Du om detta?

En annan fråga är om luckan har samma svagheter som min befintliga lucka. Jag har bara sett fotografier och de tyder på att området kring fönstret verkar vara OK. Längs nedre kanten finns rost på luckans insida, kanske bara ytlig med detta måste undersökas. I detta forum har ju skrivits att den rostbenägna undre kanten.
Några bra tips på företag som kan blästra/måla?
#1303683
Den nyare luckan passar utmärkt på äldre! Man får dock även ha den nyare rutan. Sätter du på en ny lucka, lacka ordentligt, rostskydda riktigt (vrid runt luckan så det rinner in runt om). Håller garanterat bilen ut. Rostlaga luckan lönar sig aldrig, inte ens om du gör det själv. Tips, bry dig inte om att falsförsegla den nya luckan, lack o rostskydd håller mycket längre. Har varit "plåtis" på Volvo för tjugo år sen, då var det vanlig reparation på rostskyddsgaranti att byta baklucka!
#1303828
Måla gärna med tunnad rostskyddsfärg i skarvarna på insidan i luckan. Särskillt runt rutan, men även i övrigt. Så det verkligen "tränger ner". Ställ luckan uppochner och häll fösiktigt. Jag har en gammal tektylspruta (tryckluft) som jag använder med färg invändigt och utvändigt efter efter rostlagningar i dörrar, bakskärmar och tröskellådor. Sedan kan man använda Tecktyl eller liknande, men jag anväder bara olja invändigt sedan många år (samma spruta)

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]