Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1299307
Har du möjlighet att ladda upp batteriet fullt med batteriladdare? En som jag känner hade ett mystiskt fel med laddningen, med ny generator. Han körde bilen och allt verkade fungera bra, men så blev han stående då och då med tomt batteri. Efter att ha laddat upp batteriet fullt med batteriladdare så upptäckte han att batteriet drogs ur, trots att bilen bara stått. Och det verkade vara en förbrukare som krävde mycket ström. Men inga strålkastare e.d var varma, så det var svårt att hitta strömtjuven. Efter ytterligare batteriladdningar så kände han att generatorn var varm. Det visade sig att en diod i generatorn var sönder. Trots att generatorn var ny!

Jag antar att du bytte till nytt batteri och ny generator för att du hade problem med laddningen innan? Det kan ju vara någon kabel eller anslutning som är dålig också?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1299369
På en del modeller är generatorn helt gummiupphägd och då måste man ha den blå jord ledningen mellan generator och motorblocket.
Om det är en diod som "läcker" (det sitter 6 st) så bör det gnistra ordentligt när du lyfter av eller på batterikabelskon. Det är 3 st plus dioder och 3 st minus dioder och om det är en plusdiod som "läcker" så lyser laddningslampan när motorn är avstängd. Och om det skulle vara en diod sönder skulle batteriet inte laddas ur om det är bortkopplad. Så mät ordentligt så du vet vad som händer, annars blir det bara gissningar Biltemas multimeter kan du mäta A med också. Dock inte laddningsströmmen, men du kan mäta mellan batteriets minuspol och minus batterikabelskorna (kabeln borttagen) om det är ström när motorn är avstängd. Det ska mindre än 500 mA, om det är en eller flera A är det fel
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... 2000018521
Denna har jag (bl.a), och den funkar bra. Mäter 0 - 10A, många andra kan inte mäta mer än max 1 -2A. Ibland inte ens det

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]