Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robin91
Hej gör ett försök här ! Har nybytt generator (ny från biltema) samt nytt batteri (biltema) inga varningslampor lyser samt batterilampan lyser i läge 2. Trots detta så dras batteriet ut efter några dagar endå så känns som att på något vis laddar det inte som det ska. Någon som har erfarenhet av detta ?

/Robin
Användarvisningsbild
av lennarte
Batterl (laddnings)lampan är ju både en kontroll och varningslampan. Den ska lysa med tändning på, och den ska slockna när motorn startat. Då vet man att den laddar, men man vet inte hur mycket den laddar. Då behövs instrument, en enkel multimeter (119 kr på Biltema) räcker gott (jag köpte en på www.AliExpress. com för 11 kr!!!!) Om du mäter mellan + och - på batteriet ska den visa c:a 13,5 - 14,2V. Du kan också/istället ställa bilen mot en mörk vägg när det är mörkt och lysa mot väggen med helljuset, torkare, extraljus, radio och liknande på och motorn på tomgång. Om du då gasar lite lätt så ska ljuset bli starkare om det fungerar. Detta är en mycket enkel koll, men du vet fortfarande inte hur mycket det laddar. Kolla generator remmen så den är Ok och ordentligt i spänn, och att den inte ligger för djupt ner i remskivorna. Tänk på att radio, mobilladdare, förstärkare, extra slutsteg och liknande tar ström även om dom inte används. Även ett dåligt batteri förbrukar ström när bilen står stilla
Användarvisningsbild
av frasse4
Om batteriet är tomt efter några dagar låter det ju som att du har något som ligger och drar ur batteriet. Kanske belysningen i handskfacket eller belysningen i bagaget?

av Robin91
Det har dött även om jag lägger av en pol när jag ställer bilen. Laddningsregulatorn tvivlar jag på då ingen batterilampa är tänd då jag kör samt att hela generatorn är ny .
Användarvisningsbild
av lennarte
Robin91 skrev:Det har dött även om jag lägger av en pol när jag ställer bilen
Som jag skrev ovan, dåliga batterier tar också ström. Kolla ordentligt med mätare hur mycket den laddar (även i A). Kör du korta sträckor med mycket start stopp eller mång grejer på? Är det nya grejer så är där garanti på det
Användarvisningsbild
av frasse4
Kom på att när jag bytte generator till en Biltema på min 240 för många år sedan bytte jag remskiva från den gamla generatorn, allt tycktes funka när jag startade upp men jag hade voltmätare i bilen och såg att jag tappade all laddning över 2000 rpm. Jag hade inte dragit bulten till remskivan tillräckligt hårt. På den satt det ingen kil till remskivan utan den skulle bara dras fast på axeln.

Jag beställde en felkodläsare på A[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ps ta inte för långa skruvar, blir inte[…]

Felkod bakre lamdasond

Har köpte ny lamdasond men kontakten under st[…]

Felkod bakre lamdasond på katten har kö[…]