Batterl (laddnings)lampan är ju både en kontroll och varningslampan. Den ska lysa med tändning på, och den ska slockna när motorn startat. Då vet man att den laddar, men man vet inte
hur mycket den laddar. Då behövs instrument, en enkel multimeter (119 kr på Biltema) räcker gott (jag köpte en på
www.AliExpress. com för 11 kr!!!!) Om du mäter mellan + och - på batteriet ska den visa c:a 13,5 - 14,2V. Du kan också/istället ställa bilen mot en mörk vägg när det är mörkt och lysa mot väggen med helljuset, torkare, extraljus, radio och liknande på och motorn på tomgång. Om du då gasar lite lätt så ska ljuset bli starkare om det fungerar. Detta är en mycket enkel koll, men du vet fortfarande inte hur mycket det laddar. Kolla generator remmen så den är Ok och ordentligt i spänn, och att den inte ligger
för djupt ner i remskivorna. Tänk på att radio, mobilladdare, förstärkare, extra slutsteg och liknande tar ström även om dom inte används. Även ett dåligt batteri förbrukar ström när bilen står stilla