460 turbo med motortrøbbel
Postat: mån 12 feb 2007, 14:19
Tjena tjena :D
Prøvd noen norske forum men ingen som gidder å svare eller har peiling der så jeg prøver her...
Jeg har en 1991 460 turbo B18FT med automatlåda med merkelige problem. Hatt disse siden jeg kjøpte den for 2 år siden men i det siste (pga kulde) har det blitt verre.
Den er meget vankelig å kjøre når den er kald, starter ikke før 4-5 forsøk og går ikke på tomgang så lenge motoren er kald. Den kan gå på tomgang i Park men tvert den settes i Drive så dør den eller rykker seg fram. Føles som tenningen kuttes eller at den får for mye bensin. Lite respons fra gasspedalen også. Når jeg byttet luftfilter ble bilen enda verre :roll: men etter en ukes tid begynnte den å gå normalt igjen. Det samme skjedde da jeg byttet fra "power"filter til orginal luftfilterboks. Motoren nekter å starte og når den først starter så går den veldig ujevnt. Nå om vinteren bruker den 19 liter på 100km.... I sommer kjørte jeg til finland og da brukte den ca 1.1 liter mila når jeg lå i 120kmt....
Dette er gjort:
*byttet tomgangsreglerventil*
*plugger*
*testet temp.sensor, den er ok*
*målt luftmassemåler resistans til 387, renset luftmassemåleren (da ble bilen ytterligere i dårlig form, ble verre å starte og drikker bensin)*
*testet svinghjulsgiver, ok*
*ikke funnet falskluft eller brudd i noen vakumslanger*
*byttet lambda og mesteparten av eksosrør unntatt katalysator*
Testet bensinrelee som i Haynes boken og signalene fra ecu (styringsenheten) mangler, bensinpumpen går ikke når tenningen slås på. (Skal vel gå i 2-3 sekunder før du starter motoren?)
Prøvd å måle gassspjell sensor men fikk ikke de resultatene jeg skulle ha ifølge Haynes boken, mulig denne er dårlig.
Koblet ifra luftmassemåleren og kjørt bilen, da gikk den litt bedre på lave turtall men sperret/døde på rundt 2500rpm.
Koblet fra gassspjellsensor, da gikk den ganske likt men mye svakere på høye rpm.
PS: da jeg kjøpte bilen var kjørecomputeren kortsluttet og dekslene foran ECU'en manglet, mulig forrige eier feilsøkte litt før han skyndte seg å selge bilen?...
Har bestilt "ny" ECU (styringsenhet Bosch) og tipper at den jeg har er dårlig.
Vad tror ni?
:roll:
Prøvd noen norske forum men ingen som gidder å svare eller har peiling der så jeg prøver her...
Jeg har en 1991 460 turbo B18FT med automatlåda med merkelige problem. Hatt disse siden jeg kjøpte den for 2 år siden men i det siste (pga kulde) har det blitt verre.
Den er meget vankelig å kjøre når den er kald, starter ikke før 4-5 forsøk og går ikke på tomgang så lenge motoren er kald. Den kan gå på tomgang i Park men tvert den settes i Drive så dør den eller rykker seg fram. Føles som tenningen kuttes eller at den får for mye bensin. Lite respons fra gasspedalen også. Når jeg byttet luftfilter ble bilen enda verre :roll: men etter en ukes tid begynnte den å gå normalt igjen. Det samme skjedde da jeg byttet fra "power"filter til orginal luftfilterboks. Motoren nekter å starte og når den først starter så går den veldig ujevnt. Nå om vinteren bruker den 19 liter på 100km.... I sommer kjørte jeg til finland og da brukte den ca 1.1 liter mila når jeg lå i 120kmt....
Dette er gjort:
*byttet tomgangsreglerventil*
*plugger*
*testet temp.sensor, den er ok*
*målt luftmassemåler resistans til 387, renset luftmassemåleren (da ble bilen ytterligere i dårlig form, ble verre å starte og drikker bensin)*
*testet svinghjulsgiver, ok*
*ikke funnet falskluft eller brudd i noen vakumslanger*
*byttet lambda og mesteparten av eksosrør unntatt katalysator*
Testet bensinrelee som i Haynes boken og signalene fra ecu (styringsenheten) mangler, bensinpumpen går ikke når tenningen slås på. (Skal vel gå i 2-3 sekunder før du starter motoren?)
Prøvd å måle gassspjell sensor men fikk ikke de resultatene jeg skulle ha ifølge Haynes boken, mulig denne er dårlig.
Koblet ifra luftmassemåleren og kjørt bilen, da gikk den litt bedre på lave turtall men sperret/døde på rundt 2500rpm.
Koblet fra gassspjellsensor, da gikk den ganske likt men mye svakere på høye rpm.
PS: da jeg kjøpte bilen var kjørecomputeren kortsluttet og dekslene foran ECU'en manglet, mulig forrige eier feilsøkte litt før han skyndte seg å selge bilen?...
Har bestilt "ny" ECU (styringsenhet Bosch) og tipper at den jeg har er dårlig.
Vad tror ni?
