Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1294146
-88b som inte startar om det är för kallt som den borde tycker man. Den är lite klent servad och historiken är väll lite sisådär gällande underhållet sista 4-5 åren.
Stift, rotor, lock impulsgivare och olja är utbytt senaste halvåret och batteriet nytt.
Bilen går inte mer än 1000mil om året.

Får man igång den går han fint precis som den ska. Aldrig vart några problem så länge den startar.
#1294158
Har den en "extra" spridare för kallstart (alla har inte det)? I så fall kan det ju vara den som "strular", den ska ju börja fungera vid c:a 12 -15 minusgrader. Innan dess ska "ordinarie" startsystem klara det
På min svärmors 360 -88 var det så, den stod i garage alltid så det tog några år innan problemet upptäcktes. Den hade nog aldrig varit fungerat (hon köpte den ny), och vi har sällan så kallt "här nere". Och med startgas gick den alltid igång. Denna motorn hade "föregångaren" i insprutningssystem (LU-Jetronic) och var lite annorlunda mot LH. Denna extra spridare "styrdes" av (bl.a) det extra stiftet på startmotorn som sitter på motsatt sida på solenoiden där kabeln från tändlåset sitter. Där ska "bli ström" när solenoiden "slår till". Det var där det felande på svärmors 360. Detta stift sitter inte på alla startmotorer, så är den bytt någon gång kan det ju vara det som felar
#1294211
Tack! De ska kollas upp!
Det är ju sånt här som blir åt skogen när "dom som inte vet" ska mekka. Tyckte det var extra roligt när jag köpte min - 78 med utbytt motor och alla lampor i instrumentet osv fungerade och allt harmonerade ihop klockrent trots ny kabelhärva med brytarlöst och hela historien så var det ett bra jobb :)
#1296836
Nu har vi kollat och den har ingen extra spridare. Startmotorn har det extra stiftet men ingen kabelsko eller lös kabel i närheten.

Däremot var kontakten till sensorn för gasspjället urkoplad.

Har mätt spole, rotor, kablar, lock,
och tänd modul är relativt ny. Har provat med en annan.
Snyggade till kablaget som går till bagageluckan vid gångjärnen (omdraget sen förut) vilket kunde dra ur batteri innan.

Ska göra en oljeservice. Luftfilter ska bytas senare. Det var lite dammigt men inte alls så farligt.

Så nu har vi slut på idéer igen..
Får se eller höra om kontakten till gasspjället eventuellt var orsaken?
#1296889
Vet inte om gasspjällkontakten har med kallstart att göra, men den kanske var urkopplad av någon anledning. Passa på att göra en ordentlig gasspjäll justering och gasspjällkontakt justering. Det kanske kan ha något med att man inte ska röra gaspedalen vid kallstart. Om inte kontaktstycket är inkopplat vet ju datorn inte att gasspjället är stängt eller öppet.
#1296996
Jo. Jag gissar att den vart lös för kontroll av kontaktblecken och inte fastsatt ordentligt sen. för den var svår att "klicka i" igen riktigt, och ingen har rört justeringarna på den sedan jag justerade in den för flera år sedan. Det enda som inte fungerar är klicket på fullgasläget. boxen reagerar när man rör spjället från tomgång nu iaf.
Såg att någon bytt 2 stift från VOLVO till BERU. Så de fick bli 4st nästan oanvända VOLVO stift (nya beställda) så länge. Vet inte vad som hände med dom vi bytte ifjol...
Passade på att nolla boxen. Ingen skillnad på hur bilen går att köra nu. Har stått i värme och skruvat så den startade ju lätt och gick fint.
Bytte kylare och lite andra smågrejer. Den behöver en hel del service i slitdelar osv, men i övrigt är den fortfarande riktigt bra och "solid" iaf..
#1297043
Där är inget "klick" vid fullgas, det kan man "bara" mäta fram.
Det brukar ju heta brytande och slutande kontakter i elsammanhang och dom kontakter som "klickar" när man bryter/sluter kallas för "tvångsstyrda" för dessa är fjäderbelastade. Dom "tvingas" ihop/isär mer "distinkt" och mer exakt. Eller hur "Rådlös".....

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]