Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1292691
Hej! Varje växel känns som friläge även fast jag har bytt plastbussningarna i själva "spaken". Lyfter man på damasken och har t.ex 1an i så kan du trycka upp den kanske 2-3cm och typ likadant i sidled, och då rör sig hela spakstället. Så nu undrar jag hur jag ska åtgärda detta? Ska jag byta hela spakstället eller finns det nåt annat man kan göra? Är helt grön på m46or så är tacksam för seriösa svar mvh.
#1292833
Jag kan ha fel men jag har för mig att det sitter några runda svarta bussningar i spakstället. Där det sitter bultat i lådan en bit längre framåt sett från vxl spaken. Var längesedan jag var under en 240i. Fästbultarna till stället ska isf gå i genom bussningarna o sen in i gängan i lådan.
#1292929
Du lär lägga dig under bilen o rycka i spakstället borde då gå att se att det glappar i den änden som sitter fäst mot lådan. Likaså lär du se om det finns nåra bussningar som jag misstänker. Glöm inte o palla upp bilen riktigt och kasta under nåra gamla hjul som extra säkerhet på var sida så du inte får bilen över dig. Kolla samtidigt växellådskudden som håller upp lådan i bakkant genom att ta tag i lådans bakkant o ruska lite på skiten. Det du ska kolla efter där är om gummit släppt/spruckit från metallplattan som gummit sitter fast i. De kan även bli slappa med tiden av olja som ofta brukar landa där. Kolla även om motorkuddarna är hela genom att ta tag i motorn på lämpligt ställe och dra sidledes åt båda håll. Den ska ej tilta över åt något håll en viss fjädring ska dock finnas. Hur mycket kan jag inte riktigt förklara då jag inte har din bil framför mig
#1295551
Hej igen! Här är bilder på mina bussningar, (som jag ser verkar det bara vara 2st men rätta mig om jag har fel). Gissar att dom har sett bättre dagar så jag undrar nu vart man kan få tag på dessa och vad det är för artikelnummer? Mvh
Screenshot_20190128-182221_Video Player.jpg
Screenshot_20190128-182221_Video Player.jpg (143.78 KiB) Visad 1505 gånger
Screenshot_20190128-182153_Video Player.jpg
Screenshot_20190128-182153_Video Player.jpg (135 KiB) Visad 1505 gånger
#1295755
Goggla på fordonsdelen .se tyckte de hade nått som ser ut som sagda bussningar. Jag fick inte till nån länk till den sidan bussningarna var på. Om man behöver ta ner lådan för att byta de 2 bussningar ovanpå minns jag inte men det verkar troligt. Spakstället kan ev spricka av. Ska även finnas en fjäder i locket på lådan som kan gå av har jag hört. Borde gå o kolla först om du håller i spakstället. Om vxl spaken då fjädrar tillbaka bra från vänster till mittenläge o från höger till mitten läge och det är motstånd i spaken borde fjädern vara hel. (Obs) bara vad jag tycker har ej haft bekymmer med fjädern själv nångång.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]