Har aldriga ägt en 240. Men jag har jobbat med dom sedan dom var nya. Den första 240 jag kom i kontakt i var en 240 L av -75 års modell, och det var en "försäkringsbil". Ägaren (känd kund på verkstan där jag jobbade då) hade sålt sin kära 1962 års Volvo Duett till "oss" (som "firmabil", chefen hade rasat motorn på vår gamla. En Duett av 1957 års modell) och köpt en "sprillans" ny 142 -74 års modell. Vid första servicen var jobbarkompisen ute och provkörde den (man gjorde så på den tiden) och när han skulle svänga i till verkstan igen blev han påkörd bak ifrån av en yngre kille (då äldre än mig

) och det blev skrot av båda bilarna. "Killen" sprang ut ur sin bil och fram till jobbarkompisen och skulle försöka hjälpa honom ut. Det gick inte att öppna dörrarna....

efter ett tag med hjälp av "verktyg" fick vi upp dörren. Han var också (relativt) oskadd (flera år senare kom han på att kan hade fått en wishplasch skada). Vad körde han för bil som kunde skrota en krocksäker 140 tror ni, jo en -64 års Volvo PV. Den blev ju också skrot, men han kunde öppna dörren och springa ut och försöka hjälpa jobbarkompisen....
240-in ja.... enda problemet vi hade med den var att balansera däcken.... Vi hade en gammaldags balanseringsmaskin som man vevade för hand, "vi" fick köpa en ny för att kunna balnsera dessa 240. Senare så centrerade Volvo fälgarna mot centrumnavet, men på dom första var inte det.