Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1288550
Ser inte varför den inte borde hålla eftersom den brinner inte av om man inte har ODn aktiverad. Men som jag sa tidigare så verkar ODn och positionsljusen vara sammankopplade på nåt vis(?) eftersom 8A säkringen brinner bara av när man har ODn i. Har även provat att vrida lyktreglaget till 2an (halvljus) och då höll 8A säkringen till positionsljusen ca 1 timme och 30 min. Så det måste ha nåt att göra med hur kabeldragningen är gjord, men anledningen till att jag vänder mig hit är för att jag vet inte ett dyft om hur kablarna är dragna eller hur dom ska vara dragna.
Men är det nån som vet om kabelhärvan till positionsljusen sitter nära den som hör till ODn? Tänker ifall det kan vara nåt ev kabelbrott som ligger och skaver någon stans så att det blir överspänning?
#1288582
Här har du ett kopplingsschema för din bil: http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/F ... 076-77.pdf

Jag känner igen schemat lite och misstänker att det kommer från Volvos egen Gör Det Självbok för 240 och 260. Det är en ljusblå bok med tunna kartongpärmar och den är spiralhäftad. Den förekommer då och då bl.a på Tradera och på antikvariat som går in för bilhandböcker. Här har du som sagt kopplingsschemat, men i boken har du en hel del annat nyttigt. Tveka inte att köpa en om du skulle se den. (Jag hittade inget bildexempel på nätet, men det kan ju dyka upp ett exemplar redan i morgon) OBS! Det är ingen Haynes eller annan "piratbok" utan Volvos egen utgåva.
Om någon undrar, den täcker 240 och 260 från 1975 till 1986.
Du säger själv att du misstänker att någon har gjort ett "tattarjobb". Det är nog fullt möjligt när man läser om elproblemen. Det är något av det värsta som finns när någon "glad amatör" har varit framme och kopplat efter eget tycke och förstånd. Konstruktörerna på fabriken satt säkert i halvår eller år och jobbade med att få till det så att det fungerade perfekt. Sedan kommer någon klant och sabbar det hela på nolltid genom att koppla efter egna idéer.
#1288696
OK! Jag såg det också. Det eländiga och återkommande s-knasfelet! I början på adressraden står det "https:....." i länkadressen. Ta bort s från http så kommer du in.
Det är forumet som lägger till detta s i adresserna och då fungerar det inte alltid. Jag har fått en trovärdig förklaring på detta, men just nu glömt bort hur det ligger till.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]