Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1288500
Hej!
Går rakt på sak, efter ca en timme av aktiv användning av ODn så skjuts säkringen till de automatiska positionsljusen (alltså de som lyser när man har tändningen på och "lykt-vredet" på 0).
Finns det nån här som har haft ett liknande eller möjligtvis samma problem??? Tar man ur 16A säkringen som går till ODn funkar den inte alls, likaså om man bara tar ur säkringen till positionsljusen på 8A.
Jag provade även att översäkra positionsljusen till 16A (vet att det är farligt att göra så) men även den säkringen brann av efter ca 1 timme av användande.
Som jag förstår det så kom inte bilen original med M46 utan med en M45, så risken är stor att personen i fråga som har monterat lådan och dragit kablarna har gjort ett så kallat tattarjobb men det skulle uppskattas om nån som är mer kunnig på OD system kunde yttra sig då jag är helt grön på dessa. Anledningen till varför jag tror att det är ett tattarjobb är att alla växlar känns som friläge och att 2an tar nästan i förarstolen och är väldigt dryg att få i, även om man lyfter på damasken så ser man rakt ner till marken :/.
Börjar bli relativt less på att byta 8A säkringar varje timma så det skulle uppskattas väldigt mycket om nån här kunde hjälpa mig få ordning på detta problem mvh.
#1288514
Positionsljus-säkringen håller en timma, alltså vi säger om jag kör några mil hemifrån i ca 40 min och stänger av bilen, sen kör tillbaka så har säkringen till positionsljusen brunnit och ODn slutat fungera tills jag byter 8A säkringen. Så alltså brinner säkringen efter ca 1 timmes av användning.
#1288521
Nejnej, ODn har sin egna säkring på 16A i säkringsdosan, men efter en timma brinner säkringen till positionsljusen som ligger på 8A och ODn slutar fungera. Sätter jag dit en ny 8A säkring till positionsljusen funkar ODn en timma innan den brinner av igen. Tyder på grov "epa-el" men jag är inte kunnig så vänder mig hit för råd mvh.
#1288528
Ja de verkar ju va nåt fuffens där.. vilka platser sitter säkringarna på? Räknas uppifrån och neråt. Står de på locket vart od.n ska sitta original? Stämmer den mot va det är på i din bil nu?

Ta annars ur 16a säkringen och kör utan den så vet du med säkerhet att de inte är något fel på pos/varselljus
#1288536
http://www.volvosweden.se/forum/viewthr ... ead_id=580
Här kan du nog hitta lite "nyttig läsning" om hur det ska vara kopplat, så du kan jämföra med hur det är kopplat. På min 745 med M46 (originalmonterad) var kabelhärvan på och omkring växellådan helt murket. Jag tog isär kablarna från kontaktstyckena och "klädde" dom med krympslang. Jag hade också problem med reläet. Lödde om alla kontaktpumkter i det. Nu vet jag inte vilken version av inkoppling av overdriven du har, det finns ett antal olika under åren.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]