Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1288467
Om det är samma som på tidigare 245 så går kablarna i gångjärnen. Nummerskyltbelysningen och jord i det vänstra och 2 pluskablar (av och på och automatisk återgång) till torkarmotor i det högra. Du måste ta ner innertaket (i hörnet) så kommer du åt skruvarna till gångjärnen. Kabeln ligger i gångjärnen. Du får ta bort klädseln på bakluckan också. Det är en special (typ silikon och mångtrådig) kabel och man byter hela kabeln. Det sitter ett 2-polig kontaktstycke vid gångjärnen. Kabel brukar gå av i gångjärnen, och skarvningar håller inte
#1288766
Ja, det är samma som tidigare 245'or. Jag hade en -92'a med det eländiga med kabelbrott uppe i gångjärnet. T.o.m två gånger. Det är så att kablarna är så tight fixerade att dom har bara en minimal slinga att röra sig på när man öppnar och stänger. Nu är dessvärre konstruktionen sådan att det går nog inte att ändra på. I alla fall inte på något enkelt sätt. Men när du byter kablar så se till att få så många kardeler (dom tunna enskilda koppartrådarna som kabeln består av) som möjligt. Dom håller för att böjas under längre tid än vanliga RK-kablar. Kabeltypen kan möjligen heta RX tror jag? Även ordet Laboratoriekablar förekommer.
#1289061
Som jag skrev tidigare, kabeln till nummerskyltbelysningen och jord kommer ner på vänster sida och 2 st pluskablar till torkarmotor på höger sida. Närmare än så är svårt att förklara utan en gammal lucka att jämföra med
av rd350
#1289270
Det går bra att skarva kabeln om du lossar gångjärnat, drar in kabeln en bit i taket så du får frisk kabel i gångjärnet. Ska du byta är det original eller nämnda mjuka kablar som gäller. Finns även en liten extra jordkabel i gånjärnet som lätt glöms bort. Viktigt att återställa tätningen i takdelen med tex flytande butyl. Annnars får du vattenläckge in i bilen. Tips,sätt i två långa m8 skruvar i gångjärnet under tiden du bytar kabeln för lättare hantering.
#1289612
Är du noggrann och vill få det som original, gör som de skriver ovan.
Själv bytte jag hela kabeln från luckan till kablaget vid baklyset. Men jag borrade hål bredvid listen en decimeter ner i plåten. Drog kabeln den vägen istället. Då böjer den sig inte lika mycket varje gång och ligger inte i spänn och skakar/skaver på samma sätt när man kör.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]