Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1288211
Hej! Jag undrar om någon här vet hur sällsynt det är med en yttertemperaturmätare till gamla VDO mätarhusen i 240? För om man kollar på t.ex tradera osv hittar man bara nyare yttertemperaturmätare till 81or och framåt så dessa äldre verkar inte gå att få tag på. Nån här som är kunnig på "240-extratillbehör" som kan svara på min fråga? Mvh.
20181223_184559.jpg
20181223_184559.jpg (130.84 KiB) Visad 968 gånger
Screenshot_20181223-184516_Gallery.jpg
Screenshot_20181223-184516_Gallery.jpg (197.78 KiB) Visad 968 gånger
Senast redigerad av 1 volvo2451977, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Urbis
#1288216
Hmm, trodde jag hade koll på gamla 240... Tydligen inte, aldrig sett det. Jag själv satte ju dit en varvräknare där.
#1288217
Det är just därför jag blir så fundersam, har bara sett nyare yttertempmätare men aldrig till tidiga 240 och det verkar inte gå att få tag på nån information om dom. Men skulle vara intressant att veta om en sådan är sällsynt och vad dom ev är värd.
#1288227
Är väl inte superovanliga direkt, värde är 200-500kr beroende på, är väl inte direkt åtråvärd heller.
Anledningen till att nyare är mer vanlig är för att 81- har plats för två extramätare original, med konsoll 3 + 3. På äldre fanns bara denna plats, och då föredrogs varvräknare.
#1288229
Men om dessa inte var superovanliga borde det inte finnas fler till salu och lite mer info om dom? Jag har dessutom originalgivaren som verkar vara svår att få tag i så borde värdet inte vara mer? Du får gärna länka om du hittar någon gammal annons eller liknande, för jag hittar verkligen ingenting om dessa till äldre modellen förutom en nyare (81-) med originalgivaren som blev såld för ca 1200kr.
#1288289
Vadå lite mer info? Vad vill du veta? Såldes via Volvo som allt annat. Fanns varvräknare, denna tempmätare, samt ekonometer (som är bra mycket mer ovanlig) till äldre panelen.
Det är ju inte mängden till salu som avgör vanlig/ovanlig. Allt är ju relativt.
Dom som vill ha en sån här nuförtiden är mestadels den som vill ha på hyllan, såna som jag som samlar på tillbehör. För bruks är det varvräknare man vill ha. Givaren är samma som till dom nyare och "GT" yttertemp. Givare fanns för några år sedan att köpa ny.
Var inte ofta tillbehör annonserades, förutom i Ratten, det var broschyrer och kataloger som gällde. Denna såldes långt in på 80-talet i katalogerna.
#1288290
Och givare saknas rätt så ofta på alla tillbehörsmätare, därför att folk behåller mätarna men tänker inte på att även ta loss givarna också.
#1288300
När jag jobbade på bilverkstad så monterade jag en sådan (VDO) i en "sprillans ny" Volvo 264 -77 år modell. Han hämtade ut bilen på Volvo, men dom hann inte montera den extrautrustning han beställt till (det låg i bagaget), så det fick jag göra under några månader. Han var "handelsresande" på östeuropa (borta flera veckor i sträck) och hämtade ut bilen på Volvo på morronen. Jag monterade in radio på förmiddagen och han åkte nattfärjan till Polen (eller Östtyskland) på kvällen. Sedan monterade jag det övriga (bl.a yttertemperaturmätaren) dom dagar han var hemma under kommande månader. AC-n tog tid, jag "fick ha" bilen någon dag då och då och AC satsen var anpassad för en "E" motor (insprutning) och bilen han hade köpt hade "A"motor (förgasare). Så det var några ombyggnadssater som fick beställas i efterhand innan jag blev färdig. Det var inte ett roligt sätt att jobba på......
#1288337
@Amarace, Det jag syftar på med "mer info" är vilket årtal dessa producerades, och eftersom jag personligen inte har lyckats hitta nån information alls om extrainstrument till tidiga 240 så vände jag mig hit då jag var nyfiken på hur sällsynt dessa är. För under min livstid har jag då aldrig sett en yttertempmätare i en tidig 240 förutom den jag har nu, som sagt dom flesta har ju monterat varvräknare istället så det var därför jag blev fundersam. Som du säger tar folk sällan med givaren till mätaren och den går ju som sagt inte att beställa ny längre, så det är därför jag antog att den var sällsynt. Men vad är det som gör någonting sällsynt enligt dig? För enligt mig beror det på hur många som finns kvar och hur lätt det är att få tag på. God Jul Mvh.

Annonsen med yttertempmätaren med originalgivaren som blev såld för ca 1200kr:
https://www.tradera.com/item/343483/324 ... volvo-240-
#1288388
Du vet ju inte hur sällsynt den är eftersom du omöjligt kan veta hur många som finns ute i bilar och på hyllor. Jag har pysslat med Volvo sedan jag var 16, inte så länge, drygt 30år, samlat tillbehör o.s.v. Har stött på många såna yttertempmätare.
Ta Tradera t.ex, där kan en sak som många anser vara otroligt sällsynt säljas dyrt som tusan, helt plötsligt inom ett par veckor svämmar det över av denna sällsynta del, för att folk då tror att dom ska få lika mycket. Då visar det att den inte var så sällsynt, bara att folk hade det hemma utan att annonsera.

Sällsynta tillbehör tycker jag är t.ex justerbara höjd på bilbältena, stöldlåset man monterade bak på tändningslåset (en plåt så inte kabelstycket gick att dea loss), farthållare för förgasarmotor o.s.v.

Angående information så fanns det tillbehörsbroschyr till varje årsmodell, där tillbehören presenteras, och senare Volvokatalogen som kom på 80-talet. Ska ta några kort då jag kommer ihåg.

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]