Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taipen
#1288107
De problem jag har är följande, fick nedslag på besiktningen för att handbroms höger sida inte tar alls. Vajer tänkte jag så ny införskaffades, men se icke den verkar fungera däremot var de ett helsikes få lös skivan och nu får jag inte tillbaka den då jag inte kan trycka ihop backarna tillräckligt. De enda jag kan tänka mig är att hävarmen kärvar för den verkar inte röra sig alls som den ska när man drar i vajern. Tacksam som vanligt för tips :-)
#1288130
Släppt på justeringen framme vid spaken?

Är de inte fel på wiren så är de troligtvis hävarmen. De e bara ta isär o borsta bort de värsta med stålborste och sedan smörja upp och motionera tills det går lätt
Användarvisningsbild
av taipen
#1288651
Idag har jag fått till hävarmen hjälpligt efter mycket wd40 och motionerande men skulle väl egentligen behöva byta ut den för den var rejält rostig. Har fått funktion på den men var fasiken hitta en ny? Har googlat högt och lågt men ingen firma verkar ha denna detalj.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1288865
http://www.motoroldies.se/Shopp/index.p ... el=9485387
Finns på flera ställen
Om du plockar bort den gamla och sätter det i ett skruvstycke så du kan värma den (svets, gasolbrännare) så kan du "kyla" den med kopparpasta (eller liknande). Då tränger det in ordendligt, och när den svalnat smörjer du den igen. Sedan funkar det, länge. Du ska inte värma så den blir röd, bara så det blir så varmt att pastan smälter in.
Obs, ta bort s i https i länken så funkar det
Användarvisningsbild
av taipen
#1290318
Fick tag i via reservdelstorget, original nummer fick jag tag i hos Ojanerä bildelar i Luleå. Alltid hjälpsamma killarna där, tyvärr kunde dom inte hem den själva.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]