Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alzea
#1286950
Volvo 464 GLE 1990

Gaspedalen gasar för mycket när man trycker på den

Är det nånting jag ska oroa mej för?

Kan det hända att den inte klarar besiktningen eller att jag kanske får en anmärkning eller nåt

Är det dyrt att fixa eller kan jag fixa själv

Är den ens jag vet inte direkt vad jag ska kalla den, efterbliven? Det är en äldre bil den kanske bara är sån. Det är ju inga problem med att köra den den går jätte fint, mamma älskar den, dom flesta jag känner tycker också att det är en go bil att åka i, jag med derför köpte jag den.
Det är min första bil (och enda bil som jag kört) så den enda anledningen till att jag ens vet att den gasar för mycket är för att min mamma och syster har sagt det.
av Rådlös
#1287020
Antingen driver dina anhöriga med dig, eller så har dom inte förstått hur en bil fungerar.
Det är du själv som bestämmer med högerfoten hur mycket gasspjället skall öppna. Det kan inte öppna mer än vad du ger "kommando" med foten. Försök att gasa lite mindre så får du se vad som händer.

Om dina anhöriga menar något annat med ordet gasa, att släppa ut bilavgaser eller något annat. Ryker bilen mycket? Vilken färg är det på avgaserna, vit, blå eller svart? Då är det något tekniskt fel på bilen. Uppsök en verkstad. Men för guds skull, säg inte att bilen gasar för mycket! Möjligen att den ryker mycket, om den gör det?
Och glöm inte att det är du själv som styr gasspjället med högerfoten.

Du säger att den aktuella bilen är den enda bil du har kört. Betyder detta att du saknar körkort? Du måste väl ha övningskört med någon bil? Hur gick det med gasfoten i den bilen?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1287022
Menar du att varvtalet inte går er när du släpper gasen? Om vajern till gasspjället blir sliten eller returfjädern är dålig kan ju spjället rent mekaniskt kärva när det ska sluta tätt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1287068
Svärmor körde dom sista åren en Volvo 360 -88 och hon sade så när lamellerna var slut (hände ett par gånger). Alltså när hon "gasade på" så följde inte bilen med. D.v.s den slirade alltså på kopplingen. Kan det vara något sådant dom menar? I så fall godkänner inte bilprovningen den
av Alzea
#1287364
Verkan som nåt med gaspedalen, själva motorn på den går jätte fint, ingen ovanlig rök

(Har bara övningskört i trädgården med bilen, har inget körkort)

De dom menar tror jag är att när man trycker på gaspedalen så varvar den upp mer än vanligtvis

Förlåt att jag förklara lite dåligt, kan inte mycket om bilar

Köpte bilen av min systers pojkvän även han förklarade att den varva upp mer än vanligt när man bara trycker ner lite grann på pedalen.
av Rådlös
#1287436
Du måste först klargöra vad "mer än vanligt" innebär.
Har din systers pojkvän eller du själv grejat något med gasvajern eller gasspjället? Är det uteslutet att ni kan ha satt ihop det fel i så fall?
Har du varvräknare i instrumentpanelen? Vad säger den "när den gasar för mycket" och hur fort går den då och på vilken växel?

Du har väl klart för dig att köra bil är inte som att köra moped? Där var det alltid bottenläge som gällde för att mopeden skulle röra sig framåt, 30 km i timman. En bil kan du lätt få upp i 130 km i timman och ändå ha slaglängd kvar på gaspedalen.
av Alzea
#1287514
Jag förstår att det är skillnad att köra moped och bil, har gått i körskola övningkörde bara aldrig med skolan övningskört bara med mamma hon e handledare

Det är inte jag som klagar på att det det är nåt med pedalen jag har inga problem att köra, det är min mamma, syster och hennes pojkvän, jag ville bara veta om allt är ok med bilen, så att det inte är nåt fel på den
Jag kanske inte riktigt förstod vad dom menar.

har kollat runt lite med andra jag känner, kommit fram till att bilen är nog bara "gammal och sliten och inte like fin i pedalen".
Användarvisningsbild
av vetten
#1287516
Tycker ändå att det låter som den slirar på lamellerna på din beskrivning, åk till en bilmek och be han provköra bilen så får du ett riktigt svar.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]