Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taipen
#1285515
Hände något lustigt i lördags då jag var ute på en 25 mils tripp, kommer hem för att lasta ur bilen och stänger givetvis av motorn. Efter urlastning ska jag köra bilen till parkeringen och startar och då verkar den vara gå på 3 cylindrar på tomgång. Ger jag gas verkar de som den går på alla cylindrar. Tänkte kolla upp detta men fick inte upp motorhuven :bored: så de blev inget med de i helgen. Tips någon som varit med om liknande.
Användarvisningsbild
av taipen
#1285692
Misstänker fukt, startade bilen i kväll och fick upp motorhuven utan problem ja de krävdes 2 då en fick dra i spaken medan en öppnade huven. De har ju varit slaskigt ett tag här så jag misstänker fukt som boven i dramat. Ska byta ut alla tändkablar, fördelarlock och rotor.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1285736
Byt tändstift också. En mindre kostnad för att elinimera en vanlig orsak. Det kan ju vara tändstiften som orsakar överslag på "halvtasgia" tändsystem när dom blir äldre
av Arne
#1286358
Hjälper inte de ovan nämnda sakerna så kan det vara insugningspackningen, har du ett vattenkylt insugningsrör så kan packningen ha gått sönder så det kommer lite vatten till en av cylindrarna och då missar den på tomgång, vid högre varv märks det inte.
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]