Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1284959
Tjena!

Förra veckan lämnade jag in min 440 på service då handbromsen tog väldigt långt upp. Fick svar på att det behövdes nya bromsbackar.

Efter servicen så fungerade handbromsen fint i cirka en vecka men nu tar den återigen endast väldigt högt upp.

Kan det röra sig sig om att vajern måste justeras/bytas eller att backarna har släppt?


Kan någon hjälpa mig att stilla min nyfikenhet om vad problemet kan vara?
#1285111
Man måste justera in bromsklossarna manuellt på dessa bilar, det sitter ett litet täcklock på baksidan av bromsoket som man får lossa med en insexnyckel innanför detta lock finns det en insexskruv tror det är 5 mm den skruven ska man justera in tills bromsen låser sej och sen lossa lite så att hjulet kan rulla fritt igen. Locket kan vara lite knepigt att få bort ibland då skruvhålet kan vara skadat men det brukar man kunna lösa med en huggmejsel och hammare så man kan knacka lite försiktigt i kanten men kom ihåg att det är skruvat så ta det varligt.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]