Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av binary
#1294104
Nja D24 är helt spjällfri så det tror jag inte att det är tyvärr... har testat att köra motorn med endast plenumkammare på insugssidan utan skillnad. Att timingen på pumpen är en kugg fel låster faktiskt rimligt, det var varmt som fasen i sommras och remmen är säkert 10-15 år gammal. Bilen har stått länge utan att köras.
av S80_140HK
#1294168
Att ställa pumpen enligt markeringarna är nog en "grovinställning", finliret ska man göra med indikatorklocka, finns ett uttag på pumpen för detta. Men den ska åtminstone starta och gå hyfsat normalt om man gör en grovinställning. Jag tycker mig ha sett en sats med indikatorklocka och adapter för just Bosch VE-dieselpumpar på Ebay. :)

Oj, 10-15år gammal rem. Är kamremmen lika gammal?
av binary
#1294237
S80_140HK skrev:Att ställa pumpen enligt markeringarna är nog en "grovinställning", finliret ska man göra med indikatorklocka, finns ett uttag på pumpen för detta. Men den ska åtminstone starta och gå hyfsat normalt om man gör en grovinställning. Jag tycker mig ha sett en sats med indikatorklocka och adapter för just Bosch VE-dieselpumpar på Ebay. :)

Oj, 10-15år gammal rem. Är kamremmen lika gammal?
Enligt besiktningspapper så har jag listat ut att den gått runt 200 mil mellan 2001 och när jag köpte den i våras, så jag antar att allt är ganska gammalt. Synd att den ska vara så jävla mycket svårare att byta kamrem på än vanliga b230, låter som rent helvete i jämförelse, men jag kanske bara är dåligt informerad?
Användarvisningsbild
av Sierra94
#1294246
Det kan vara ett helvete. Hjälpte en bekant att tillverka ett verktyg för att hålla mot vevaxeln för en stund sen. Allt han testat med innan hade gett vika.

Tillverkade en hylsa med urkapade jack i som passar i motsvarande del i remskivan. Sen ett grovt plattjärn påsvetsat på den. Då kan man lägga plattjärnet mot golvet och dra loss centrumbulten med dragskaft+rör.

Den ska dras åt med 350 Nm sen.
Screenshot_2018-10-19-22-26-37.jpeg
Screenshot_2018-10-19-22-26-37.jpeg (51.71 KiB) Visad 897 gånger
av binary
#1294252
Sierra94 skrev:Det kan vara ett helvete...
Måste man verkligen lossa remskivan där nere när man ska byta? Känns som att det borde vara så himla mycket enklare att loss den som sitter på kammen, eftersom att den inte måste dras till 350 nm, men det kanske är nått annat som sätter stopp för min tanke?

Har läst om vissa som markerar upp med färgpenna när remmen sitter på plats och sen kopierar markeringarna till den nya remmen och ser till att allt sitter korrekt efter att den nya sitter på plats... Men det kanske är dumt?
Användarvisningsbild
av Sierra94
#1294254
Tror inte man får loss remmen om man inte lossar nedre skivan. På vw:s 4 cylindriga motorer med samma block kan man lossa 4 mindre skruv för att lossa yttre skivan men på D24 lär man lossa även centrumskruven eftersom hela skivan är i ett stycke.
av binary
#1294302
Sierra94 skrev:Tror inte man får loss remmen om man inte lossar nedre skivan. På vw:s 4 cylindriga motorer med samma block kan man lossa 4 mindre skruv för att lossa yttre skivan men på D24 lär man lossa även centrumskruven eftersom hela skivan är i ett stycke.
Aha, det sitter så pass till alltså. Men pumpremmen måste det fungera på? Den sitter ju inte så pissigt till tänker jag...
Användarvisningsbild
av Sierra94
#1294303
Pumpremmen är en helt annan femma. Den byter man enkelt.


Men man ska ställa in pumpen med indikatorklocka efteråt för bäst prestanda/startegenskaper.
av binary
#1294328
Sierra94 skrev:Pumpremmen är en helt annan femma. Den byter man enkelt.

Men man ska ställa in pumpen med indikatorklocka efteråt för bäst prestanda/startegenskaper.
Okej, då kanske man ska börja där för att kolla så att allt sitter rätt. Som jag förstår det så kollar man så att nockarna på cylinder 1 står ut från toppen så att man vet att motorn är nollad, då ska pumpen stå enligt markeringen i skivan, och sista biten justerar man med indikator?
Användarvisningsbild
av Sierra94
#1294330
Precis

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]